Mivel az a három olvasóm, aki van, nem bír magával, ezért most
elmagyarázom azt a szentségtörő gondolatomat, ami a tegnapi Globe
színházbeli látogatásomkor támadt: miszerint a Globe lehet, hogy nem is
színház.
Ez a gondolat egyrészt lerombol egy mítoszt, másrészt felépít egy
másikat, harmadrészt pedig közvetlen közelről megtapasztalva beigazol
néhány régóta fontolgatott sejtést. Na de menjünk sorjában.
Aki nem ismerné az újjépített Globe
történetét, annak mindenképp el kell mondani, hogy az ötlet 1949-ben
fogant meg egy amerikai színész-rendező, Sam Wanamaker fejében.
Huszonegy évvel később megalapította a Shakespeare Globe Trust-ot,
ami azt a célt tűzte ki, hogy egyrészt felépíti a hajdani Globe színház
(épült 1599-ben) pontos mását, kiállításokat üzemeltet és
kutatóközpontot hoz létre. Több évtizeden át kutatták, elemezték, hogy
is nézhetett ki az eredeti épület, áttanulmányoztak történelmi
dokumentumokat, rajzokat, drámaszövegeket, színháztörténészek,
építészek, kutatók együttműködésének eredményeképpen pedig 1997-ben
végül megnyílt a Globe a Temze-parton majdnem közvetlenül a Tate Modern
mellett. A hely, ahol van, nem pont az eredeti, hiszen azt már belepték
a Bankside egyéb épületei. Nemcsak színház, hanem, az ígéretekhez híven
kutatóközpont, könyvtár, kiállítások, sőt étterem, shop is működik itt.
Be lehet fizetni színháztúrára is, és amikor a matiné-előadás miatt a
színházat magát nem lehet megnézni, az embert átviszik a pár sarokkal
odébb lévő Rose színház
maradványaihoz (egy felhőkarcoló alagsorában folytak az 1989-ben
felfedezett nyomok ásatásai, amikor legutóbb itt jártam, de ahogy látom,
most már azt tervezik, hogy ezt is rekonstruálják).
A Globe színházat a tradicionális brit színháztörténet legnagyobb
vívmányának szokás tekinteni. A rekonstrukció fő tanácsadója az
akadémiai oldalról Andrew Gurr színháztörténész volt, akinek közreműködésével aztán könyv is készült
a munkafolyamatról. A cél mindvégig nem titkoltan az volt, hogy
visszahozzák, újrateremtsék a Shakespeare-korabeli kondíciókat és
színjátszást. Ezért aztán csakis koramodern darabokat (zömében persze
Shakespeare-t) játszanak korhű jelmezekben, különösebb technika nélkül.
Az épület persze korszerűbb, például védve van az időjárás
viszontagságai és különféle katasztrófahelyzetek ellen, vannak
reflektorok (hiszen este is vannak előadások), de csakis a tavasztól
őszig tartó szezonban játszanak, nincs világításterv, élőben megy a
zene, stb. Az eredeti állapotokhoz képest változás még, hogy - bár
állandó társulat nincs - színésznők is szerepelhetnek. Az előadásokra
álló- és ülőjegy egyaránt kapható, a kornak megfelelően arányos áron
(értsd: az állójegy a legolcsóbb, 5 font). A színpadra be
lehet vinni ételt és italt (ami önmagában nem kuriózum, más
színházakban is tapasztaltam ezt), a szünetekben pedig a színházudvarban
lehet eltölteni az időt. A beléptetés nem az épületnél, hanem az udvar
kapujánál történik. Annyira erős a hagyományőrzés, hogy az első női
szerző művét például csak (több mint 400 év után) az idén mutatták be,
igen, Nell Leyshon Bedlam című előadása az első női szerzőtől befogadott darab.
Az egész projektet rengeteg kritika érte és éri folyamatosan színházi
szempontból. Egyrészt azt mondják, hogy a cél (azaz az eredeti
kondíciók rekonstruálása) eleve lehetetlen, hiszen változtak a nézők és a
befogadás, a színészet, meg egyáltalán a kontextus. Mindebből az
következik, hogy a produkciók nem életszerűek, az egész inkább múzeum és
turistalátványosság jellegű. Az előadások színházi szempontból,
kritikailag igazán nem értékelhetők.
És valóban, a feel-good-funon kívül én sem éreztem semmi
különöset. Nem zárom ki persze annak a lehetőségét, hogy születhettek,
születhetnek itt jó előadások és katartikus pillanatok is, mindenesetre
szöget ütött a fejembe, hogy tényleg, miért is nem írnak mérvadó
színházi szaklapok az itteni előadásokról.
Az este a befogadási folyamatok megfigyelésére mindenesetre nagyon
alkalmas volt. Félrészeg turisták jöttek-mentek ki és be (mert azt
lehet, hiába fizettél, akár az egész előadást is kint töltheted a
büfében), a színpadról persze lefröcsköltek minket mindenfélével,
felráncigáltak egy nézőt is (szerintem beépített ember volt) egy adott
jelenetnél, állandó az interakció, akár a cirkuszban. A "teremőrök"
jelenléte ezért eléggé életidegen, az hagyján, hogy a sutyiban fotózókra
rászólnak, de - az autentikusság jegyében - az nem fért a fejembe,
miért állítják fel az aréna szélén a földre ülőket és miért szólnak rá a
hangosabban beszélgetőkre. A tapasztaltak tökéletesen igazolni
látszanak azt a hipotézisemet, miszerint ilyen körülmények között nem
létezhetett naturalista, lélektani alapú színjátszás, mert nézőnek és
színésznek egyaránt lehetetlen a magába zárkózás. Viszont
elgondolkodtam, miért is nem érzek többet, mint pár nappal azelőtt a Hamley's
játék öt emeletes superstore-ban, ami a világ egyik legnagyobb
játékboldkomplexuma, és ahol minden emeleten és sarkon bűvészek, bohócok
és egyéb szórakoztatók játszották az eszüket.
A közönség változik, akárcsak a színház vagy bármi más. Az
Erzsébet-korban kisebb fajta csodával is felérhetett egy-egy előadás
ereje, ahogy ezt rengeteg korabeli szöveg leírja. Ami akkor érvényes
volt, az viszont ma már lehet, hogy halott színház. Nekünk már mások a
csodáink, ha arra vágyunk, valószínűleg máshová kell menni. Ugyanakkor
elismerem, hogy a Globe egy páratlan tér remek lehetőségekkel. És ha nem
ragaszkodnának ennyire az egyébként nem ismert, nem ismerhető, és ezért
nem létező idealista eredetiséghez, akkor bizonyára nagyon jó
előadásokat is lehetne itt csinálni. Hátrahagyva a régi kosztümöket, a
deklamálást, meg az összes többi életidegen, idejétmúlt, halott dolgot,
beengedve más, friss értelmezéseket.
Ha a cél persze az, hogy bemutassuk a világnak, meg tudtuk őrizni az
"igazi" Shakespeare-t, akkor nem sok minden fog változni. A britek ebben
nagyon jók, ezt már többször megírtam: remekül tudnak összefonódni a
saját, sokszor reflektálatlanul hagyott hagyományaikkal örökre.
Van persze egy másik szempont is: manapság mindenféle megnyilatkozás
besorolható a performansz kategóriájába, így a cirkusz, a Hamley's és a
Globe-előadások is. Hagyományosabb felfogású színháztudósok szerint a
nagyon tág szempontrendszer azonban nem alkalmas a finomságok
megmagyarázására, és a minden előadás, minden performansz alaptétele megengedi akár azt is, hogy a Hamletet
és a műkorcsolyaversenyt egy műfajúnak tartsuk. Igen ám - mondja
Richard Hornby - de van egy alapvető különbség: a cél. Míg a Hamlet
elsősorban esztétikai mércével mérhető, a korcsolya csak másodsorban
mérhető azzal, mert az alapvető célja más, akármilyen szép is. Hát igen.
Akkor most már csak az a kérdés (a valódi kérdés), hogy valójában miben
ragadható meg a Globe-előadások célja manapság.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése