... akartam írni a londoni buszokról.
És most, hogy ma délután karambolozott a busz, amivel utaztam, megint
eszembe jutott.
Egy ilyen emeletes buszon átélni akár egy egész kicsike karambolt is,
elég félelmetes élmény, mert a felső szint sokkal ingatagabb ütközésnél
és nagyobb sebességnél is. Úgyhogy amikor lehántottuk egy előttünk
haladó (parkoló?) autó fél oldalát, kissé egymásra borultunk odafenn.
Sikítozás meg ilyesmi szerencsére nem volt, de igyekeztünk minél
gyorsabban lelépni a helyszínről.
Az ilyesfajta balesetek egyébként állítólag mindennaposak, ami igazából
egyáltalán nem meglepő, hiszen a buszok hatalmasak, némelyik utca pedig
nagyon szűk. Az autók a tilalmak ellenére simán közlekednek a
buszsávban, nem is beszélve a biciklisekről; a gyalogosok pedig
össze-vissza grasszálnak az úttesten (a piros lámpa itt nem nagyon
jelent semmit, még ha a gyalogos kisgyerekkel vagy babakocsival van is).
Ami mindenképpen pozitívum, hogy még a legzsúfoltabb csúcsidőben
sincsenek szinte soha tömött buszok. Sűrűn járnak és sok a férőhely. A
mocsok (főleg a külvárosi buszokon) és a hátrányban lévő utasokkal való
viselkedés (öregek, sérültek, kisgyerekesek) persze hasonló, mint
otthon, pedig itt ki van táblázva minden buszon, hogy "kérjük ezt a
helyet szükség esetén adja át rászoruló utastársának" - nem adják át.
Múltkor egy pasi állt fel, hogy egy nő kisgyerekkel leülhessen, de alig
hogy felemelte a fenekét, odahuppant egy idősebb, ámde elég jó
kondíciójú úr (akikkel szemben, valljuk be, egy kismama simán előnyt
élvezhetne). Az udvarias fickó persze méltatlankodott, de emez
egyáltalán nem értette, miért.
A mindenféle jótékony figyelmeztetéseken kívül ami még pozitívum, az az ellenőrök hiánya, az Oyster-rendszer
ugyanis önkiszolgáló: a kis feltölthető plasztikkártyát a sofőrfülke
mellett érvényesíti az ember. Ha nincs rajta pénz, a sofőr leszállítja
(vagy nem, mert rendes). Néha vannak rendőrkülsejű felvigyázók, akik a
sofőrök (!!) viselkedését ellenőrzik: hogy tényleg csak az első ajtón
enged-e fel utasokat, illetve hogy mindig rendesen beáll-e a megállóba.
A nagy forgalom és a buszmegállókban parkoló autók miatt ugyanis gyakran
előfordul, hogy a sofőr az úttest közepén kénytelen kiszállítani az
utasokat, ami persze szabálytalan. Szabálykövetőbb sofőrök esetén
viszont előfordul, hogy 10-15 percet várunk, mire az előző három busztól
meg a stagnáló kocsisortól a busz be tud araszolni a padka mellé (ezt a
szót nem t-vel kell írni, tudtátok?).
Ami viszont felettébb bosszantó, hogy a buszok néha teljesen ad hoc
jelleggel fejezik be útjukat az útvonal egy bizonyos pontján, illetve
változtatnak irányt. Mivel majdnem mindegyiken van digitális
állomáskijelző és automata hangosbemondó, könnyű követni az eseményeket,
viszont kicsit idegesítő, amikor épp hogy felszálltunk, már vége is az
útnak, magyarázat nélkül. A másik, hogy ha azt szeretnénk, hogy a busz
megálljon, jobban tesszük, ha leintjük, mert hiába a megálló, a sofőr
nem áll meg, ha nem csápolunk.
Manapság minden buszon van egyébként akadálymentesítő rámpa, amit a
sofőr igény esetén ki tud engedni a hátsó ajtónál, sőt, minden busz
padlózata lejjebb engedhető babakocsis felszállók illetve alacsony járda
esetén.
Legtöbb helyen persze ilyen új buszok járnak, de néhány központi vonalon
még látható a régebbi, nyitott ajtós, fogózkodós, ellenőrös típus is.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése