2010. augusztus 5., csütörtök

Na most...

... kezd egy kicsit honvágyam lenni, na nem mintha a baranyai dombok hiányoznának. Most kezdem azt érezni, hogy kicsit egyformák a napok, hiába is próbálok változatosságot csempészni beléjük, nehezen megy. Napközben általában sikerül nem erre gondolni, esténként meg a szokásos kontaktoláson túl újranézem az összes széria X-aktákat, jelentleg a harmadik szériánál tartok. Hát, ez nekem kult, istenien szórakozom... a harmadik évadban kezd ugyanis megjelenni a humor meg az irónia és válik önreflexívvé a dolog, gyönyörű... :) Olyan ez, mint a nagyanyámnak a Dallas volt meg a Tövismadarak.

Az a tény egyébként felettébb vigasztaló, hogy ha most otthon lennék, uszkve három hét múlva mehetnék dolgozni, pedig még csak most kezdődött el a nyári vakáció. Bár időbe telt, de a nyár elején tett iskolai ígéreteimet lassan letudom, még az évkönyves anyagokat kell majd egy kósza délutánon vagy délelőttön összeraknom. Na de erre egyébként igyekszem nem gondolni.
Ami az okulásomat illeti, adtam magamnak egy hetet (vagy kettőt), mert az történt, hogy hihetetlen izgalmas, de a témámtól arrébb álló dolgokról kezdtem el olvasni, és nem bírom abbahagyni. Az egyik ugyebár a commedia dell'arte, ennek kapcsán pedig a koramodern színésznők; az angol színpadokon ugyebár nem voltak, illetve a hivatalos színházakban nem, de nekem meggyőződésem, hogy marginálisan, nem hivatalosan azért voltak (ugyebár itt a megjelenítés és a "nyomok hagyása", a megörökítés is sokféle ideológia függvénye lehet) -- az itáliai színházakban pedig igen. Sőt, mondják, a commedia dell'arte felvirágzása és virtuozitása egyenesen a színésznőknek köszönhető, akik jelenség szerves részévé tették az improvizációt. Ami szerintem különösen izgalmas, az a színésznőkkel kapcsolatos ellentmondásos korabeli diskurzus, ami persze párhuzamba állítható a színházi szférán belüli többi marginalizált rétegről (bohócok, komikusok, akrobaták, zsonglőrök, utcai szórakoztatók, stb.) való beszédmóddal, meg a színház, mint általános egész problémás elfogadásával és kontrollálhatóságával/-hatatlanságával is.

Úgyhogy egy nagyon izgalmas könyvet olvasok Women, Medicine and Theatre 1500-1750: Literary Mountebanks and Performing Quacks címmel [kb. Nők, orvoslás és színház 1500-1750: Irodalmi szélhámosok és játékos kuruzslók], ami a gyógymódjaikat és gyógyszereiket utcán, 'színházi' elemekkel tarkítva áruló nők szerepével foglalkozik a koramodern populáris kultúrában. Színház, orvoslás, gyógymódok, nagyon jó. Hát ez.
Nem nagyon tudom egyébként mihez hasonlítani azt a szabadságérzést, hogy az ember napi sok órában azzal foglalkozhat, amit szeret, hozzájutva ezzel a jó és értékes munkát eredményező energiákhoz. Több éve először érzem igazán, hogy agyilag (már majdnem teljesen) kielégít, amit csinálok.

A lakásban egyébként kaotikus állapotok uralkodnak, festik-tatarozzák a ház alsó szintjét kívülről, az emeleti ablakaink két hétig le voltak fóliázva, aminek az esti szélben pont olyan hangja volt, mintha egy óriási madár akarna bejönni az ablakon. Munkások mászkáltak létrán a ház oldalán és kukkoltak be az ablakon a legváratlanabb pillanatokban. Kelet-európai vendégmunkások anyázására lehetett ébredni reggelenként. Rájöttem a lakótársak nem mosogatási technikájára is: amíg van tiszta tányér meg edény, addig gyakorlatilag mindent otthagynak. Úgyhogy most megint hegyekben áll a cucc meg a kajamaradék. Várjuk a bogarakat meg a patkányokat...
Pont itt az ideje, hogy elzarándokoljak a karnivalisztikus Brightonba, és lássam a tengert.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése