2010. január 1., péntek

Újév, újhold

Emlékszem, régen, amikor még egy élhetőbb helyen éltem, újév napján délelőtt gyakran kisétáltam, hogy megnézzem a szürke, melankolikus várost, ahol még mindenki aludt. Olyan volt a csönd és a kihaltság, mintha egyedül lennék a világon. Mintha az előző éjszakai bacchanáliának (amint én rendszerint átaludtam) egy hirtelen totális pusztulás vetett volna véget. És amikor besétáltam egy benzinkútra vagy egy éjjel-nappaliba, az ottaniak is csak csendesen köszöntek vissza, mintha velem együtt az emberiség utolsó túlélői lennének - azon kevesek, akik valami fatális szerencse folytán nem vettünk részt a végzetes lakomán.

Január elsején az elkövetkező évre mindig úgy tekintünk, mintha valami lezárult volna és valami új venné kezdetét. Mintha tiszta lappal indulnánk, mintha az előző naptári szakasz, az előző élet hirtelen semmissé válna. Míg a régit zajos csinnadrattával temetjük, az új egy nagy, végtelen, fél napon át tartó csönddel kezdődik.

Szilveszterkor, azt mondják, fogyatkozó kék hold, azaz a hónap második teliholdja volt. Ma éjjeltől tovább fogyatkozik...
Az újév pedig nem kezdet, csupán folytatás.

Nekem azt kívánták az elkövetkezőkre, hogy ne rohanjon annyit a lelkem, találjam meg a nyugalmat. Én azt kívántam viszont, hogy legyen több derűs higgadtság leporolni az út közben ránk rakódott sallangot. Egyáltalán nem biztos, hogy ennek most van itt az ideje - mindenesetre a következő évben mindketten öregszünk még egy kicsit...
Én azt kívánom magamnak, hogy legyen több a türelem és kevesebb hiányérzet. Hogy a hiány ne hiányként, hanem lehetőségként, esélyként jelenjen meg. Szerintem ez mindnyájunkra ráfér, akik átmenetileg a hiányérzettel próbálnak egyezségre jutni...

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése