Végre egyszer életemben eljutottam a POSZT-ra, és ezt is az új kezdet bíztatásaképpen értelmezem - de ez abszolút magánügy.
Láttam a nagy port felkavart 56 06 őrült lélek vert hadak című
kaposvári akciót, ami nem csak azért öröm, mert nagyon régen láttam a
kaposváriakat, hanem mert megint éreztem az ereimben a polgárpukkasztás
örömét, mégha csak szigorúan az egyik oldalról is vehettem részt benne.
No, ahogy ők csinálják, az az igazi szakmaiság;
önállóság, eredetiség, zenék, minden szervezesen része egymásnak
valahogy úgy, ahogy az régen is lehetett, amikor az ember kitalálta a
maga szórakozására, épülésére, átszellemülésére, egymással és az
odaátiakkal való kapcsolattartására, hogy na jó, legyen színház... Rég
láttam ilyet, illetve az időm szűkében most már csak ilyesmire voltam
hajlandó elmenni az utóbbi időben. Pintér Béla, Hólyagcirkusz, meg
a Krétakör, na jó... de az, hogy egy nagy, kőszínházi társulat is
bevállalja az önállóság és az irodalmi szövegbe NEM kapaszkodás
kockázatát, na, az nagyon jól eső és bátor dolog. És hogy mindez egy
teljesen hagyományos terű és felépítésű színházban megállja a helyét, na
az meg profizmusra vall.
A szerkezet amúgy követte a nagy klasszikus
reneszánsz drámákét, félbehagyott keret (az 56-os gödörbe leszálló
miniszterelnökasszonyi delegáció, amire aztán már nem térünk vissza az
előadás végén), az emblematikusság, a 4 órás időtartam... még az a
közepetáján tapasztalható vontatottság is megvolt benne, amit egyszer A szentivánéji álomban
is felfedeztem. Shakespeare mesternél átgondoltabb (s ez nem
szitokszó!) kivitelezésre vallott persze a sok visszatérő motívum, kép,
mondat, átjűró szereplő, ami - a közös témát leszámítva - egybefűzte az
egymástól viszonylag független epizódokat. Ugyanúgy, ahogy a zenekar,
ami végigkísérte, lekísérte a különféle ötvenhatos helyszíneken
megnyilvánuló szereplőket. (Amúgy az ominózus epizód,
ami miatt a nagymagyarság egy része felháborodott, egy teljesen
marginális epizód az egész előadás (!) szempontjából. Az adott
jelenetben persze fontos, de engem például az ott a bal
sarokban kenyérmorzsákat visszaöklendező nő naturalista
összegörnyedése vágott gyomorszájon, és nem a történelmi öntudatom - ja hát lehet, hogy olyan nekem nincs is.)
És három dolgot nem gondoltam volna soha. Az egyik
az, hogy egy kocsmadaltól fog katartikusan a hátamon futkosni a hideg
(hááá, mint annak, aki mellettem ült, tehát nem én vagyok a perverz...).
A másik, hogy évezetes lesz, és egyáltalán NEM fog irritálni egy olyan
egetverő baromság, miszerint Nagy Imrét börtönéből James Bond menti meg,
aki ráadásul egy feketebőrű lány, és úgy harcol, mint Vivica Fox a Kill
Bill 1-ben. (A többi direkt referenciáról és pofábavágó harsányságról
ne is beszéljek...) A harmadik pedig, hogy Csapó Virág ennyire
jó színésznő. Ebből is látszik, hogy még mindig vannak előítéleteim.
(Tágabb összefüggésben pedig: ebből is látszik, hogy nem minden blőd,
ami blődnek tűnik.... Hááá, bírom a bátorságot... és ezek meg ****
módon odatették...)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése