2007. június 14., csütörtök

a szavak ereje

Szóval adva van egy liberális szellemiségűnek mondott gimnázium, egy liberális szellemiségűnek mondott tanár (aki maga is annak vallja magát), meg néhány laza, elég szemtelen, de alapvetően jóeszű, jóindulatú, viszont elviselhetetlen, és minden iránt immunis gyerekember. Meg a pedagógiai feladat, miszerint ezeket valami iránt fogékonnyá és érdeklődővé kéne tenni. Adott továbbá egy olyan éra, amiben ritka az, amikor egy fiatal embert bármi is komolyan érdekelne. Már önmagában az is szép kis pedagógiai feladat tehát (még a legtalpraesettebbeknek és az erre születetteknek is - na képzelem a többit), hogy az érdeklődés kicsiny szikráit kicsikarják a fiatal agyakból. Van minden: padon alvás, evés, beszólás, kiabálás - ennek különféle fokozatai valamint szigorú és kevésbé szigorú ("mert hát kamasz! amúgy meg nem rosszidulatú! és különben is jó esze van és néha még engem is szórakoztat!") lereagálásai.
Aztán egyszer csak az év végétől megnyugodott és felsóhajtásra készülő megfáradt tanár az utolsó előtti órán egy visszaszedett feladatban (vö. szókártyácskák) talál egy gondosan méretre tépegetett, többi között elrejtett kártyácskát, amelyen ez áll: I want to fuck you in the ass. Ékes angolság, hibátlan fogalmazás, igeragozás stimmel, szórend helyes (pedig ó, az angol nehéz nyelv). Éles helyzetfelmérő képességével a tanár rögtön felismeri a kézírást, valamit visszacsatolásképpen eszébe ötlik a röhögéstől vöröslő fejű gyerek ábrázatja. 
Namármost. Verzió 1: Amúgy atyailag megmosni az atyátlan-agyatlan gyerek fejét, azaz a huszonötezredik lelkifröccs, ráhatás és verbális befolyásolás eszközölése. Verzió 2: Hagyni az egészet a fenébe, hiszen jövőre úgysem látom már sem őt, sem a többieket. Verzió 3: Felsőbb körökben jelenteni a dolgot és leróni az officiális köröket (bünti, megrovás, stb. stb.)
Minden elvvel és minden ellenérzéssel ellentétben a Verzió 3 került sorra, lévén hogy a tanár bízik a liberális iskola hivatalos eljárásának (és felsőbb köreinek) határozott (!) emberségességében, igazságosságában, valamint abban, hogy bár az ügy finoman példát statulál, nem lesz eltúlozva, és MINDENKI MEGÉRTI MAJD, hogy nem személyes bosszúállásról van szó, hanem csupán arról a szándékról, hogy egy nem jó irányban haladó folyamatot még időben megállítsunk. Nem igazán így történt. Tétlenség, hebehurgyaság, a felelősség nem vállalása, hím-hám, zavart tekintetek. No mindegy, legyen akkor virtuálisan a Verzió 1 - mivel hogy csalódás esett mind a hivatalosságban, mind a férfinemben, mind az intézményvezetőállatfajtakasztban...
[...]
Ide figyelj édes fiam, te aki most megszeppentél. Ahogy a költő mondja, ha férfi vagy, légy férfi. Ha felszólítod keringőre a körülötted lévőket, ne csodálkozz, ha visszanyal a fagyi [:-D]. Igazából baja mindenkinek van, naná, hogy van, ettől leszünk emberek. De tudod, a tanár is húsból meg vérből meg lélekből áll össze s időnként elege van, hogy fáj miattad a dereka, a gyomoridege és egyéb szenzorai. Gondolkodjál. Érted történik az iskola, s amellett hogy okulsz, arra is való, hogy a határaidat megtapasztald, és a látókörödet tágítsad. És hogy időnként letörjék a szarvadat.
Tudod kell, hogy az igazi, vérbeli tanár sosem a bosszú angyala, és hogy kb. 5,2 perc alatt elfelejti, hogy mi gyarlót követtél el. UGYANÚGY, ahogy te sem tulajdonítasz jelentőséget annak (vö. nem szándékosan csinálod), amit csinálsz, és 4,3 másodperc alatt megfeledkezel róla. A történtek tehát nem mást szolgálnak, mint azt, hogy újabb leckét kapjál abból, amit idősebb embertársaid már tudnak és tapasztalnak: azaz hogy a szavaidnak, a tetteidnek, a jelenlétednek súlya van, akármennyire is szeretnél néha megsemmisült, láthatatlan, és súlytalan lenni.
Mondhatnám azt is, hogy köszi a bókod, hízelgő, de nem...
Maradok őszinte híved: XY tanár

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése