2010. május 30., vasárnap

Az érettségi tanulságai

Ez az első érettségi időszakom, ezt már többször mondtam. Valójában nem olyan nagy szám, hiszen vizsgáztatásban már bőven gyakorlott vagyok, ez maximum az adminisztrációban és a körítésben jelentett többet vagy inkább mást.

Amit a saját érettségimhez képest elsőként észrevettem (és ez nem azért volt, mert a másik oldalon álltam) az az volt, hogy a vizsga súlya, presztizse már közel sem az, mint ami 15 évvel ezelőtt volt. Egyrészt a 20%-tól megadható kettes, mint tény, tökéletesen elhiteti mindenkivel, hogy nem kell különösebb erőfeszítést tennie azért, hogy átmenjen. Másrészt (legalábbis abban a közegben, ahol én vizsgáztatok) az eredmény csak kevesebb esetben fontos, a cél legfőképpen az, hogy a jegy "görbüljön". Na persze azért mindenki nagyon örül néhány tanár által kiizzadott plusz százaléknak.

Mert hogy ez zajlik, valóban, hiszen kicsit minket is minősítenek az eredmények. De a maximális jóindulat mellett azért az elvtelen osztályozás (meg más eljárások) szép számos példáját is lehet látni. Láttam olyat például, hogy osztályokat az érettségi szünetben rendelnek be plusz felkészítő órákra, mert a tanév nem volt elég arra, hogy a tananyagot megtanulják. Ezért aztán ahelyett, hogy a delikvensek otthon tanulnának, plusz órákra járnak, mert nem merik megkockáztatni az önálló felkészülést. Olyanról is hallottam, hogy az érettségi dolgozatokat egyesek ceruzával javítják, hogy aztán a (jóval későbbi!) szóbeli pontszámhoz igazítsák, és így kijöjjön a megfelelő eredmény. Ehhez persze megfelelően rugalmas gerincű érettségi elnök is kell.

Bármennyire is bonyolult a gyakorlati megoldása, azt sem tartom jó ötletnek, hogy olyan tanulókat is vizsgáztatunk, akiket egyáltalán nem tanítottunk, és ezzel párhuzamosan a sajátjaink másnál vizsgáznak (ezért az angol érettségi dolgozatokkal egyáltalán szinte semmiféle lelki viszont nem ápoltam). Akármennyire is rossz a véleményem a diákok általános felkészültségi szintjéről és vizsgához való hozzáállásáról, ez azért mégis csak bizalmi viszony.

Ami az irodalom írásbeliket illeti, meglepően rosszul sikerültek annak ellenére, hogy azt hiszem, a két rám bízott évben mindent megtettem, hogy egy akármilyen idegen szöveg kapcsán épkézláb gondolataik támadhassanak, de ha nem is támadnak, akkor legalább a kötelező elemzési köröket meg tudják futni. Értetlenül állok a jelenség előtt, hogy az érvelési feladatban a tér/környezet - jellem/szereplő/személyiség kapcsán alig jutott eszükbe irodalmi példa, és a legjobb dolgozat is Joanne Harris Csokoládéját és a Harry Pottert tudta citálni. Gyanítom, filmélmények alapján. Volt még Jókai, Kosztolányi, Csáth, Munkácsy Mihály (??) - két dolgozatban is, ráadásul ugyanazon okfejtéssel, érdekes lenne visszakeresni, a szóban forgó időszakban ki lehetett az ügyelő -, Kertész Imre és Radnóti Miklós. Ez utóbbiról megtudtam, hogy a deportálása előtt főként szerelmes verseket írt, de miután kiszabadult a lágerből (sic!), már a fájdalmát verselte meg.
A dolgozatok nem ütötték meg az érvelés szintjét, maradtak a fontos a környezet, mert... - típusú állításoknál.

Gelléri Andor Endre novellája egy cseléd és egy nagyságos asszony viszonyáról szólt két oldalban: a történet szerint az idősödő cseléd iszákos, mindig felvedeli az összes alkoholt a lakásban, ezért az asszony azt hazudja neki a drága pármai likőrről, hogy méreg. A cseléd mégis megissza zugban, szintén részeges és csalfa szeretője társaságában.
A történetben tagadhatatlan a népi romantika meg a humor is, érezni lehetne a nevetségességgel vegyes szánalmat a főszereplő iránt, de mindebből persze semmi, ehelyett véget nem érő lamentációk arról, hogy az alkohol semmire sem megoldás, meg hogy a cseléd romlott erkölcsű... vicces ezt már szinte mindenen túllévő 18 évesek tollából olvasni.

A verselemzés se volt kutya, Karinthyt és Kosztolányit kellett összevetni, nálam ezt ketten írták, de egyiknek sem sikerült rájönnie arra, hogy a kis edény nem egy teknő, hanem egy bili. Mondjuk becsületükre legyen mondva, legalább stilisztikailag viszonylag tisztességesen végigzongorázták a verset. Ezen kívül pedig, mivel az idén Parti Nagy Lajossal is próbálkoztam, őszintén elgondolkodtam azon, érdekes-e felvenni a harcot azzal, hogy a gyerekek nagyobb részéből (nyilván a környezetük hatására) teljességgel hiányzik az iróniára való képesség. Hogyan is értenének meg hát egy paródiát. Vagy hogyan is tudnák tudomásul venni azt, hogy a narrátor vagy az irodalmi szereplők a szerző személyével tökéletes kontrasztban is tudnak állni megnyilatkozásaikat, véleményüket tekintve.

A minimum, vagyis három oldal, ennyit írtak mindannyian. Vagy kevesebbet. Volt, aki piszkozatot sem írt. Minek, az írásbelin a 40 pontos szövegértésből már meg lehet ütni a kettest, 20 pont az írásbelin, az pont 20 százalék. A tollunkból kifolyó hülyeség meg nem érdekes, eltakarja majd az archívum.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése