Ez az első érettségi időszakom, ezt már többször mondtam. Valójában
nem olyan nagy szám, hiszen vizsgáztatásban már bőven gyakorlott vagyok,
ez maximum az adminisztrációban és a körítésben jelentett többet vagy
inkább mást.
Amit a saját érettségimhez képest elsőként észrevettem (és ez nem
azért volt, mert a másik oldalon álltam) az az volt, hogy a vizsga
súlya, presztizse már közel sem az, mint ami 15 évvel ezelőtt volt.
Egyrészt a 20%-tól megadható kettes, mint tény, tökéletesen elhiteti
mindenkivel, hogy nem kell különösebb erőfeszítést tennie azért, hogy
átmenjen. Másrészt (legalábbis abban a közegben, ahol én vizsgáztatok)
az eredmény csak kevesebb esetben fontos, a cél legfőképpen az, hogy a
jegy "görbüljön". Na persze azért mindenki nagyon örül néhány tanár
által kiizzadott plusz százaléknak.
Mert hogy ez zajlik, valóban, hiszen kicsit minket is minősítenek az
eredmények. De a maximális jóindulat mellett azért az elvtelen
osztályozás (meg más eljárások) szép számos példáját is lehet látni.
Láttam olyat például, hogy osztályokat az érettségi szünetben rendelnek
be plusz felkészítő órákra, mert a tanév nem volt elég arra, hogy a
tananyagot megtanulják. Ezért aztán ahelyett, hogy a delikvensek otthon
tanulnának, plusz órákra járnak, mert nem merik megkockáztatni az önálló
felkészülést. Olyanról is hallottam, hogy az érettségi dolgozatokat
egyesek ceruzával javítják, hogy aztán a (jóval későbbi!) szóbeli
pontszámhoz igazítsák, és így kijöjjön a megfelelő eredmény. Ehhez
persze megfelelően rugalmas gerincű érettségi elnök is kell.
Bármennyire is bonyolult a gyakorlati megoldása, azt sem tartom jó
ötletnek, hogy olyan tanulókat is vizsgáztatunk, akiket egyáltalán nem
tanítottunk, és ezzel párhuzamosan a sajátjaink másnál vizsgáznak (ezért
az angol érettségi dolgozatokkal egyáltalán szinte semmiféle lelki
viszont nem ápoltam). Akármennyire is rossz a véleményem a diákok
általános felkészültségi szintjéről és vizsgához való hozzáállásáról, ez
azért mégis csak bizalmi viszony.
Ami az irodalom írásbeliket illeti, meglepően rosszul sikerültek
annak ellenére, hogy azt hiszem, a két rám bízott évben mindent
megtettem, hogy egy akármilyen idegen szöveg kapcsán épkézláb
gondolataik támadhassanak, de ha nem is támadnak, akkor legalább a
kötelező elemzési köröket meg tudják futni. Értetlenül állok a jelenség
előtt, hogy az érvelési feladatban a tér/környezet -
jellem/szereplő/személyiség kapcsán alig jutott eszükbe irodalmi példa,
és a legjobb dolgozat is Joanne Harris Csokoládéját és a Harry Pottert
tudta citálni. Gyanítom, filmélmények alapján. Volt még Jókai,
Kosztolányi, Csáth, Munkácsy Mihály (??) - két dolgozatban is, ráadásul
ugyanazon okfejtéssel, érdekes lenne visszakeresni, a szóban forgó
időszakban ki lehetett az ügyelő -, Kertész Imre és Radnóti Miklós. Ez
utóbbiról megtudtam, hogy a deportálása előtt főként szerelmes verseket
írt, de miután kiszabadult a lágerből (sic!), már a fájdalmát verselte
meg.
A dolgozatok nem ütötték meg az érvelés szintjét, maradtak a fontos a környezet, mert... - típusú állításoknál.
Gelléri Andor Endre novellája egy cseléd és egy nagyságos asszony
viszonyáról szólt két oldalban: a történet szerint az idősödő cseléd
iszákos, mindig felvedeli az összes alkoholt a lakásban, ezért az
asszony azt hazudja neki a drága pármai likőrről, hogy méreg. A cseléd
mégis megissza zugban, szintén részeges és csalfa szeretője
társaságában.
A történetben tagadhatatlan a népi romantika meg a humor is, érezni
lehetne a nevetségességgel vegyes szánalmat a főszereplő iránt, de
mindebből persze semmi, ehelyett véget nem érő lamentációk arról, hogy
az alkohol semmire sem megoldás, meg hogy a cseléd romlott erkölcsű...
vicces ezt már szinte mindenen túllévő 18 évesek tollából olvasni.
A verselemzés se volt kutya, Karinthyt és Kosztolányit kellett
összevetni, nálam ezt ketten írták, de egyiknek sem sikerült rájönnie
arra, hogy a kis edény
nem egy teknő, hanem egy bili. Mondjuk becsületükre legyen mondva,
legalább stilisztikailag viszonylag tisztességesen végigzongorázták a
verset. Ezen kívül pedig, mivel az idén Parti Nagy Lajossal is
próbálkoztam, őszintén elgondolkodtam azon, érdekes-e felvenni a harcot
azzal, hogy a gyerekek nagyobb részéből (nyilván a környezetük hatására)
teljességgel hiányzik az iróniára való képesség. Hogyan is értenének
meg hát egy paródiát. Vagy hogyan is tudnák tudomásul venni azt, hogy a
narrátor vagy az irodalmi szereplők a szerző személyével tökéletes
kontrasztban is tudnak állni megnyilatkozásaikat, véleményüket tekintve.
A minimum, vagyis három oldal, ennyit írtak mindannyian. Vagy
kevesebbet. Volt, aki piszkozatot sem írt. Minek, az írásbelin a 40
pontos szövegértésből már meg lehet ütni a kettest, 20 pont az
írásbelin, az pont 20 százalék. A tollunkból kifolyó hülyeség meg nem
érdekes, eltakarja majd az archívum.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése