A blog(jaim)ban a bejegyzések száma 399, a kommenteké pedig 4392,
ebben a zöld blogban kereken 3000. Ez akár némi számadásra is adhatna
okot.
Mielőtt még az a vád ér, hogy mostanában a blog = színházkritika...
az egész élet színház, Shakespeare mondta, ebből következik, hogy a blog
meg színházkritika, még akkor is, ha az egész életről szól meg az egész
élet róla szól. Újabban, mivel nagyrészt szeretnék máshol lenni, mint
ahol vagyok és szeretnék mást csinálni, mint amit csinálok, nem marad
más, csak a színház. A blog ráadásul kényszeredetten elvesztette
magánjellegét azáltal, hogy 1) némelyeket beengedtem ide 2) más
blogokból sokan idetaláltak 3) a város, ahol jelenleg (hiszem, hogy
ideiglenesen) élek, EKF kapitál sziti lett. Sok hírverés, sok kontakt,
sok írás, sok interlink, már az is olvas, aki eddig fel sem akart
ismerni az utcán.
A színház tíz éves korom óta érdekel, attól a pillanattól kezdve,
mikor apám, mint ügyeletes orvos, először bevitt a helyi színház
művészbejáróján, és megláttam a falakon az előadásfotókat, és megéreztem
az öltözők szagát. Még akkor is érdekel, amikor éppen nem is. Mindig
tudtam, hogy valamilyen módon közöm lesz hozzá, hiába szekáltak kötelező
házimunkák alkalmával azzal, hogy ügyvédnek vagy orvosnak kellene
mennem...
Ezt talán majd érdemes lesz egy másik posztban elmesélni gofri és az ő nagy barátai alcímmel.
Tehát. Az idei POSZTból még nem sok mindent láttam, már elég öreg
vagyok ahhoz, hogy megengedhessem magamnak a szelekciót, és már nincs
kedvem nyomulva sorban állni különböző jegypénztárakban, ahhoz minimum
egy Pina Bausch kellene, de lehet, hogy még miatta sem... És őszintén
szólva iszonyatosan sokba kerül ez az egész. Megmagyaráznom szerencsére
senkinek sem kell, ugyanis jelenleg közel s távol semmilyen kapcsolatban
nem vagyok olyanokkal, akik. Egyedül járni sincs kedvem már. Szívom a
kultúrát hát máshonnan.
Amit eddig láttam, az Oidipusz a Yamamote
Jijosha Színháztól (Tokió), engem lenyűgözött, arcos hozzászólok, akik
már láttak ilyesmit, majd nyilván lekezelik a lelkesedésemet. Mert igen,
a japán színházról azt mindannyian tudjuk, hogy más, hogy erősen eltér
az európai hagyományoktól. Na most mondanám, hogy az egyik legjobb
barátnőm a háromból a No-színházból írta a szakdolgozatát, és bár egy
senki, de nem hinném, hogy nála Magyarországon bárki is többet tudna
erről. Az előadás szimbolikus, költői, erősen stilizált volt, nem
hittem, hogy ennyire le tud még nyűgözni színpadon látott megfeszített
munka - de boldog vagyok, mert ez azt jelenti, hogy még nem vagyok egy
kiégett, cinikus szarházi, hogy még van benne fogékonyság a szépségre, a
csodára, és az esztétikai érzékenységemet még nem koptatta el a
tárgyilagos szakmaiság.
A másik pedig a Rettentő görög vitéz volt,
amivel tökéletesen meg lehetett etetni a gyerekközönséget meg engem is.
Lehet hurrogni, de nagyon imponált, ahogy Fodor Tamás jött-ment és
rászólt néhány otromba két méteres felnőttre, hogy üljön el, mert a háta
mögött ülő gyerek nem fog semmit látni.
Számomra zseniális összmunka volt, ahogy ketten mozgattak kézzel
bábokat (nem marionettek!) úgy, hogy a jobb és bal agyféltekéje (már a
bábnak) összhangban legyen sőt, még a szöveghez is passzoljanak a
mozdulatok. Hihetetlenül izgalmas volt, hogy a bábra partnerként
tekintenek, reagálnak a vele történtekre, a mozdulatokra, a
konfliktusokra, a humorra is. Nyakó Julit régi vágyam volt látni
színpadon, és tökre nem oszt és nem szoroz, hogy bábosként játszott,
zseniális volt. Iszonyú koncentráció, döbbenet hang.
Nincsenek illúzióim. Egyre kevésbé érdekel a rongyrázás.
Nemsokára elutazom, úgyhogy hét végén elmentem elbúcsúzni a
szüleimtől erre a három hónapra. Anyámmal két éve, apámmal decemberben
találkoztam utoljára. Úgy éreztem, ezzel az úttal tartozom ha nem is
nekik, de magamnak. Fogalmam sincs egyébként, meddig vannak még az
emberben ilyen "tartozás-érzések". Remélhetőleg idővel egy részük (a
fosztó fajták) elmúlik.
És akkor legalább ebből is megtudtam, hogy változom, változnak az
érzéseim, a helyzetekhez való hozzáállásom. Tudok nagyvonalú lenni, még
ha korábban nem is ment. A látogatás sikere elmaradt - ami inkább
automatikus érzelmi reakciókban volt kellemetlen, mint sem gondolati
téren. Fogalmam sincs, léteznek-e a földön olyan családi viszályok,
konfliktusok, amik idővel tökéletesen megoldódnak és elsimulnak, vagy
erre bizonyos idő elteltével már nem is törekszik senki, csak paskolja a
viszonylag kisimult felszínt.
De utaztam, vezettem, szeretek vezetni, nagyon kikapcsol.
Borzasztóan várom az iskola végét, sértik a bokámat a láncok. Szabadulni akarok.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése