2010. június 12., szombat

Utolsó napok - kritika OFF

Hát tulajdonképpen mindkettővel kapcsolatban nagy elvárásaim voltak. Más és más miatt. Aztán olvastam néhány officiális kritikát, és az igazat megvallva egyikről sem gondolom, hogy megragadták volna a lényeget ill. hogy reális képet adtak volna. A 'same old story' probléma ugye, hogy mire való a színikritika. Mert hogy ki kellene merni mondani, hogy nagy társulatoknak és nagy művészeknek is vannak rosszabbul sikerült teljesítményeik.

A Katona József Színház előadása, A kétfejű fenevad érdekes előadás, de bizonyos idő elteltével marha unalmas. A szöveg nagyon nehéz, nagyon gazda utalásrendszerű, veretes, súlyos prozódiájú és nyelvezetű, rendező meg színész legyen a talpán, aki úgy meg tudja csinálni, hogy a nézőnek ne legyen könyvtárlátogatás-élménye. Nos, Máté Gábornak ez szerintem nem sikerült, számomra a darab könyvdráma maradt, vannak persze jó állóképek meg ütős poénok, sok jól sikerült kétértelműség, és hát Fekete Ernő  zseniális például - no de Ónódi Eszter is meg Bán János is marha unalmas és rutinos. A főszereplő Kovács Lehel is az. Még sosem láttam játszani sehol, de mondhatták volna neki, hogy Ambrus deákot ebben a komédiai csábító, gatyatologatós verzióban előadni meglehetősen sekély.



A másik, Csákányi Eszter játszotta Keresztanya (ld. még itt) azért érdemel az előzőnél több szót, mert az előadásban benne van a potenciál, ami végül is nem tud kijönni. Ezt nagyon sajnáltam.
A produkció gyerekelőadásnak készült (?), de totális kudarc, a mellettem ülő például azt mondta - annak ellenére, hogy a szimbolikusság ellenére tökéletesen levette, mi történik -, hogy a múlt heti Rettentő görög vitéz sokkal jobb volt, ez ellenben elég unalmas és álmosító.
Ami engem illet, az utolsó percig megadtam az esélyt, nem utolsó sorban azért, mert nagy csodálója vagyok Csákányi Eszternek. Ráadásul (amit a kritikák nem nagyon említenek) az előadás egyfajta off-produkció (a szó színháztörténeti értelmében), hiszen szándékosan mellőz mindenféle gyerekelőadásra jellemző ostoba, gagyi humort, hatásvadászatot, látványosságot - és ezt vállalja annak ellenére is, hogy (feltételezem) tudja, hogy a gyerekek egyre inkább az erős vizuális ingerekre fogékonyak. Nem, ez marad a hagyományos mesélésnél, az egy mesélő + a közönsége felállásnál.
Kukaszínházat produkál Csákányi, hiszen egyrészt (a kerettörténet szerint) mint guberáló cigány asszony, valóban kukákból szedegeti elő a saját előadásának kellékeit, másrészt fontos az egésznek fontos jellemzője az eszköztelenség (kávédarálóból és teáskannából lesz királylány, szétszedhető babából legkisebb fiú, stb.). Nagyon-nagyon imponáló ez a fajta önmagából építkező interaktív játék, de valahogy mégsem sikerül.

Az egyik ok valószínűleg az, hogy ha már hiányoznak a gyereklefoglaló látványok, akkor legalábbis kell egy nagyon ütős és jópofa textus, vagy ha ez nincs, akkor sok-sok apró ötlet és profi rendezés. Részemről például nem értettem, bizonyos jelenetek miért zajlanak annyira gyér megvilágításban, hogy a hetedik sorból már semmit nem lehetett rendesen látni, illetve hogy ha már aprók a bábfigurák és az eszközök, akkor miért nem találtak ki semmit annak érdekében, hogy a hátsó sorból is látható legyen, mi történik.

Szóval summa summárum, Csákányi remek volt, mint mesélő cigány asszony (ó, ezek a hálás sztereotip szerepek), de nem volt remek, mint bábfigura vagy bábszínész. Azt hiszem, ezt ő is érezte, mert a meghajlásnál bocsánatkérőn és szinte vállvonogatva köszönte meg az udvarias tapsot. Nagyon sajnálom, többre (lett volna) érdemes.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése