2010. május 2., vasárnap

A JJ-sztori 2. nap (alternatív beszámoló)

Mottó: "Gép vagy! Szelíd, szánalmas szörnyeteg. Nem ismered az ember nagy hatalmát..." (Váci Mihály)

Hát őszintén megnyugdtam, bár a tegnapi nap is ugyanolyan felemásan kezdődött, mint az azelőtti. A beígért főzéses majális helyett a Zs-domb inkább hasonlított egy keleti posztwoodstocki rétre, se főzés, se májusfa. A listán nem vagyok rajta, habár a produkció két prominensével is egyeztettem levélben, mindketten válaszoltak is. Végül kapok jegyet, kettőt is, de kérik, csúsztassam a műsorfüzet alá, nehogy mások meglássák. (Nem mintha nem ingyenes lett volna, nem értem, mindegy...) Rövid gondolkodás, hogy kit vihetnék magammal, de így hirtelen esélytelen a dolog, maradok magam magamnak.

Kiautózunk az aknához is, hogy este ne tévedjek el a sötétben, hát mit mondjak, elég baljóslatú és félelmetes, nagyon tetszik, a választás telitalálat. Hátha itt már fog valami történni tényleg.


Nyolc körül érek oda, a bányabejárat tele emberekkel. Azon gondolkodom, hogy a harminc fős keretlétszám valószínűleg csak PR-fogás volt, vagy a meghívottakon kívüli 'civil' nézők létszáma. A placc továbbra sem győz meg: installációk címén nagy lisztes(?)zsákok, zsíroskenyér, fellógatott bányászsisakok, na jó, egy fotókiállítás. Egy lány 3D-s szemüvegeket osztogat.
A műsorfüzetet olvasgatom, és felfedezem benne három tanítványom nevét, őszintén elképedek... Na majd...
Fél 9-kor kinyitják a kaput, kérik, belépés az ipari területre saját felelősségre, és kérik, hogy körültekintően haladjuk, hogy ne legyen baleset.
Innentől kezdve különböző stációkon haladunk át.

1. stáció: fúvós katonazenekar játszik bányászindulókat. Alá fogunk szállni, szembenézünk a szörnyeteggel, kell a biztatás. A haladási irányt egyelőre elállják merev arcú bányászruhás fiatalok.
A falra vetítve a kollégisták csoportképét láthatjuk (felfedezem rajta a három gyerekemet) és elolvashatjuk a transzhumán szerkezet keletkezésének történetét, valamint azt, hogy azért gyűltünk össze, hogy szemtanúi lehessünk, amit a kollégisták késői leszármazottai megfékezik a megvadult gépet. (A sztori lényege olvasható itt.)

2. stáció: épületek között haladunk, a fejünk felett három hatalmas kivetítő, ahol a fiatalok jövőbe küldött üzeneteit nézhetjük-hallgathatjuk. Az épületek falára egy gép animációja van kivetítve, közben gépzörej, emberi nyögés, bányász-szerszámok zaja.

3. stáció: egy szűk fóliafolyosón egy körbekerített, nyílt színi térre érkezünk. Nagyon sötét van. Az épület törött ablakai mögül fények villódznak és csörömpölés hallatszik. Az élő kerítésen túl egy lakókocsiban rádiót hallgat pár ember, főznek. A sötétből egyszer csak nagy zajjal megindul egy markolóautó és belevág a lakókocsiba. Az emberek kimenekülnek. Majd megindul egy buldózer és a lakókocsit beledózerolja a földbe. Mindebből nem sokat látok, néhány magas fiú tolmácsol hátrafelé. "Ez kell a népnek"- mondja a hátam mögött egy lány. "Szívesen irányítanám ezt egy joystickkal!" - mondja egy srác.
(Felfedeznek a sorfalat álló tanítványaim, és gyorsan körbemegy a hír, hogy 'itt a magyartanár'... őszintén rámcsodálkoznak, de nagyon tisztességesen végzik a feladatot - nem szabad beszélgetni - nem engednek a sorfalon túlra, az agyam egyik szegmensével nem győzök napirendre térni afölött, hogy hogy kerülnek ide...)
Mindeközben egy hatalmas bádogkonténer oldalára graffitit festenek páran. Az aknaépület feliratát pedig egy hegymászókötélen lógó alak vászonnal takarja el.

4. stáció: belépünk a csarnokba.


A bejáratnál a plafonról egy hatalmas kocka lóg egyik sarkánál lógatva. Benne valami folyadék. A csarnok másik végében egy hatalmas foglalat. Két oldalt fadobogók, oda terelnek minket. Mikor mindenki beért, a bányászruhás gyerekek menetelni kezdenek. Majd odatolnak egy hatalmas lépcsőt a kocka rögzített sarkaihoz, és kiszabadítják. A hatalmas kocka lassan elindul a foglalat felé át a termen, közben a fúvószenekar húzza. Amint a monstrum célba ér, kék villám kezd belőle cikázni óriási zajjal. A gyerekek felvonulnak a gépezet elé, és felemelik a kezükben lévő neoncsöveket (mint később megtudom, ezeknek világítania kellene, de ez nem sikerül). Az esemény záróakkordja egy bányászhimnusz a zenekar és kórus előadásában.
Az épületből kilépve megnézhetjük az aknaépületre vetített 3D-s installációt, a felirat szerint a torony immár az 'Utópia Kollégium' nevet viseli. És kezdetét veszi a buli.
---
Az előadás után sikerül szót váltanom a gyerekekkel is, megtudom, hogy iskolákba mentek be jelentkezőket toborozni pár hónappal ezelőtt, és a válogatás részeként történetet kellett írni a 'megvadult transzhumán gép' pusztításáról, majd minivideót csinálni, és egyéb feladatokat végrehajtani. Ezután választották ki a résztvevőket, akik pontosan nem is tudták, mire vállalkoznak. Szerda óta a bányászházban laktak, próbáltak, összeérett a csapat, akiknek nagy részét a pécsi művészetisek alkották ugyan, de köztük volt az én három tanítványom is (tanárbüszkeség, há-há).
Később elmondták nekik, hogy JJ valós személy volt, az akció narratív alapja azonban jórészt fikció (?), egy utopisztikus adalék egy titokzatos ember titokzatos dolgaihoz. A részvételt mindenki nagyon élvezte. Mondtam nekik, hogy szerintem nagy dologban vettek részt, álmaimban sem gondoltam volna, hogy a transzhumán élményben összemosódik, egyesül a személyiségem két fele (na, ezt nem így mondtam...).

A városterápia sikerült. A lanyha EKF-mantrába fulladt város népének arra hajlandó része hagyta magát felrázni (a többieknek meg úgyis mindegy). A valóság és a fikció mentén való egyensúlyozás annyira jól sikerült, hogy a mostani percig nem vagyok biztos benne, hogy a JJ-sztori melyik része igaz és melyik részét képzelteti el velem a transzhumán gép (hogy JJ létezett, az nem vitás, de hogy a titkos társaság és a titkos tervek tényleg léteztek-e...). Az izgalmas bizonytalanságot remekül alátámasztotta a KK-kampány: a honlap, a blog, a műsorfüzet és a résztvevők titkolózása.
Valószínűleg ez az egyik lényeg egyébként, az izgalom napokkal az esemény utáni fenntartása, a lázas kutakodás az abszolút igazság után. A racionális megbizonyosodás utáni vágy. Pedig hát ez reménytelen, nem találok semmit, csak az élményre emlékszem. Minden (más) narratíva bizonytalan.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése