2010. március 3., szerda

Harcsa Vera és Matt Bianco-koncert

A Pécsi Tavaszi Fesztivál keretében került sor a Nemzetközi Jazz Hétvégére. Mint manapság minden kulturális esemény, persze ez is az EKF2010 projekt logójával zajlott, úgyhogy a moderátor nem is habozott megemlíteni, hogy a jövő évi (ötödik) zenei hétvége talán már nem is a POTE Aulában, hanem az új koncert- és konferenciaközpontban kerülhet megrendezésre (úgy legyen, ámen, csendesen mosolyogtunk).

Panaszra egyébként nem lehet okunk, potom áron (1500-1900 Ft) lehetett hozzájutni a duplakoncertekhez, köszönhetően a jó szponzoroknak meg tudomisén kiknek, még az sem nagyon zavart, hogy mindenhol az OTP-t látom. Igazán nem mindennap mehet az ember szinte ingyér' nemzetközi sztárokat hallgatni (egy jobb koncert 10-12 ezret taksál, ami nagyjából alsóközép ár).

A három estés rendezvénysorozaton Szakcsi + Rhoda Scott, Leroy Jones + Mezzoforte, illetve Harcsa Veronika és Matt Bianco párosításban lehetett élménykedni. Így utólag visszatekintve talán jobb választás lett volna Szakcsi meg Rhoda (a Mezzofortét is szívesen láttam volna).

Este hétkor kellemes csalódással konstatáltam, hogy nemcsak a középkorosztályt vonzzák a kulturális események, hanem a fiatalokat is (ennek eddig, bevallottan közellátó szemüveggel, nyomát nem nagyon láttam). Harcsa Vera közönsége nem a kemény jazz fetisisztákból áll, de nem is a plázajárók népéből. Ezeken a hasábokon korábban már írtam róla, tudom, bár bevallom, a tegnapi estén nem sikerült felidézni, annak idején mi tetszett benne. Talán a szabadtér, talán az, hogy csak félig figyeltem... nem tudom.

A jelen, kicsit több mint egy óra elég felemásra sikerült - persze ezt készségesen annak tulajdonítom, hogy részemről csak marginálisan szeretem a langyos hangulatdzsesszt (ami talán inkább pop), és azt is csak lemezről. A Harcsa-kvartett az új lemezről játszott "elegáns vokális dzsesszt" (ahogy a műsorfüzet írta), amit az ember szívesen elhallgat egy üveg bor mellett ücsörögve, de kevésbé kellemes élmény mindez egy hét tagú yuppie család mögött ülve, akik egyértelműen (a feleségek miatt) Matt Bianco miatt jöttek.

Harcsa hangja és hangszerelései iszonyú kimunkáltak, zenészei (kiemelve a zongorista Blaho Attilát) fantasztikusak. De mégis, ez kevés. Harcsa azt a fajta pózolós, entellektüell zenét játssza, aminek a hangulatát fejbólogatva át kell venni, de beindulni rá igazán nem lehet. Nem csak azért, mert a számok túlnyomó többsége drámai, legato meg moderato 'mondanivalós' szöveggel, hanem azért is, mert az élményt alapvetően meghatározza Harcsa finom(kodó), angyali személye, aki lengedezve, balettozva gesztikulál, artikulál.

Dee Dee Bridgewatertől (is) tudhatjuk, a dzsessz fontos eleme a performansz, a szórakoztatás, ami a műfajok határán egyensúlyozó előadók megjelenése óta (Michael Bublé, Diana Krall, Norah Jones, stb.) kiveszni látszik a műfajból. Ennek egyik következménye, hogy a dzsessz műfaja kitágult, immár oda tartozónak tarthatjuk a smooth és populáris dzsesszzenéket is.

Harcsa ráadásul nem nagyszínpadi előadó, egyáltalán nincs karizmája, nem tudja megszólítani és elragadni a közönséget, rengeteg modorosság, gátlás van a megszólalásaiban (csak egyet idéznék: "de jó is ez a kis fény a közönségen, végre láthatjuk, hogy kikkel is állunk szemben"). Apró, vékony lány, akivel kapcsolatban az az ember benyomása, hogy mindig ugyanolyan, ugyanabban a tökegyszerű drapp hálóingszerű ruhában középen elválasztott angyalszőke hajjal - hajlong, csukott szemmel és zárt személyiséggel énekel... az a fajta, akit az embernek még kritizálni sincs kedve, nehogy összetörjön. Egyetlen ereje az egyenletes színvonalban (amit én amúgy monotóniának értelmeztem) rejlik.

Harcsa tökéletes ellenpontja volt a brit Matt Bianco-zenekar, középen a másfél méter magas, de hihetetlenül karizmatikus, energikus és sármos Mark Reillyvel. Ők is a populáris dzsesszt képviselik, de annak latinos, szambás, bossanovás, latin popos irányzatát - a koncerteken bölcsen felhasználva persze a nyolcvanas évekbeli slágerlistás népszerűséget. A zenekar csúcspontja szerintem a Basiával közösen készített Matt's Mood című lemez - de ezen a koncerten erről az albumról (Basia hiányában) szerencsére egyetlen dal sem hangzott el. Szerencsére, mondom, mivel a jelenlévő női vokalista (akit Hazelnek hívtak, de a teljes nevére rákeresni nem látom értelmét) fényévekkel lemaradt a lengyel származású latinista hölgytől (akinek a családban több komoly elkötelezettje is akad).

A Matt Bianco remek hangulatot teremtett a bossa, samba, salsa és rumba ritmusokkal, és még amiatt sem zavartatták magukat, hogy a svung sokszor a hangzás rovására ment: az első fél órában például össze-vissza erősítettek, halkítottak, hol a szinti volt túl hangos, hol a vokál. Ráadásul a háttérénekesek, sőt, maga Mark is irtóztató hamisságokat produkált - mindez persze cseppet sem zavarta az időközben (Harcsa Verába belefáradt) táncra perdülő népeket.

Tulajdonképpen engem sem zavart annyira egyébként, hiszen élményre vágytam végre, energiára, ritmusokra és örömzenére. Talán Basia remekét, a Half a Minute-et, na, azt nem bíztam volna a szőke vokalistára... többek közt azért sem, mert felerősítette bennem, amit már korábban is sejtettem - a minőségi pihenésre előre rá kell pihenni. Ördögi kör ez, kérem.

(Az este legjobb része és legmarkánsabb tartalma egyébként az volt, hogy utána hajnalig elemeztük az élményt. Hiába, az ember mégiscsak leginkább szóra vágyik.)

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése