2010. február 7., vasárnap

A tragédiák halála

Susan Sontag írja A tragédia halálában, hogy a tragédia a világ kibékíthetetlenségét demonstrálja.

Ha ez így van, akkor világos, hogy miért nincsenek ma tragédiák. A világ ugyanis, úgy tűnik, kibékíthető. Elég egyszerűen, néhány mondattal. A tragédiához pedig tényleg kell valami örökös elégedetlenség, összeférhetetlenség, a magunk és a körülöttünk történő dolgok folyamatos megkérdőjelezése. A nem-belenyugvás.

De az ember manapság nemcsak hogy a kérdőjelezésig nem jut el, hanem egyáltalán, már nem is kíváncsi magára. Kertész kérdezi a Valaki másban, hogy "az élet erkölcsi minősége - a törekvés, hogy jobbak legyünk - kategória-e még egyáltalán, amelyen érdemes még gondolkodni - vagy Tolsztojjal véget ért az ember belső kultúrája?"

Nagyon úgy tűnik, hogy igen, véget ért.

A tragédiához még cselekvés is kell. A cselekvéshez pedig indíttatás és/vagy düh. (Sontag szerint a tudatosság hiánya, de ezzel nem feltétlenül értek egyet.) Ahhoz pedig a helyzettel (akármilyen áporodott helyzettel) való szembeszegülés. Melyik érdekesebb és építőbb; egy cselekvéstelen, eseménytelen tragédiát végignézni, vagy egy olyat, amiben egymásnak feszülnek az opciók...?

A drámatörténetben az tragédiát felváltja a metadráma, az abszurd vagy kinek mi. A kultúra mindig dramatizálja önmagát - mondja Sontag. Meg mi is. Úgy, ahogy vagyunk.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése