2009. augusztus 11., kedd

Az írás és én

ELSŐ RÉSZ 
 
Nehéz kevésbé közhelyesen megfogalmazni, mit értek azon, hogy egy szövegnek karaktere van. Amikor nem az találódik ki először részletesen, hogy miről fog szólni, hogy kapcsolódnak egymásba az érvek, hogy színezi ki a gondolatot a képiség -- hanem születik arról egy elképzelés, hogy milyen is lesz az írás karaktere.
        Általában minden írás valamilyen ütősnek gondolt központi elem köré épül. Ez az origó. A legelső fázisban nagyjából csakis ez az, ami megvan; az a mágnes, ami aztán szépen lassan bevonzza a fogalmazásmódot, a stílust, a metaforákat és minden más részletet. Mindez akkor sikerül jól, amikor nem izgat az, hogy ki hogyan fogja szétcincálni a gondolatmenetet, ki hogyan fog lovagolni a szavakon, ki hogyan találja meg az argumentációban a betemetetlen hézagokat és az elvarratlan szálakat... mert ezek persze mindig vannak. Ahogy telik az idő, úgy fedezi fel az ember egyre inkább azt, hogy a szöveg hálója még mindig lyukas itt-ott, még mindig felfeslik az a szövet, még mindig akadnak közhelyek, pontatlanságok, lekerekítetlen sarkok, élek, ficamok.
        Javítok, de el kell ismerni, az is én vagyok, én voltam. Valaki, aki akkor én voltam, és aki akkor a lehető legtökéletesebbnek vagy talán legmegmunkáltabbnak gondolta el azt, amit a kezéből kiadott. Általában később sincs szégyellnivalóm, csak mindig úgy érzem, lehetne még több, lehetne bővebb, hosszabb, kifejtettebb -- és érdekes, nem is mindig az információtöbblet adja ezt az érzést/észrevételt, hanem talán a kor, az érettség. Az, hogy más összefüggéseket fedezek fel. Hogy rátalálok a csapdákra, a buktatókra, a hézagokra és legszívesebben begyömködném azokat.
 
MÁSODIK RÉSZ
 
Foucault szerint az őrültség történetével foglalkozva szükségszerűen figyelembe kell vennünk azokat a tényeket, hogy
1) az első közkórházak megépítéséig a bolondok (vagy a bolondnak tituláltak) a társadalom szerves részét képezték, koherensen együtt léteztek a nem-bolondokkal, ilyen módon nem is létezett valódi distinkció
2) a nem-definiálás okán a bolondok rendezetlen, össze-vissza, halandzsának minősülő beszédük révén minősültek annak, nem a kategorizálás miatt -- ezt a beszédet azonban nem vetették alá semmiféle vizsgálatnak, azaz a bolond-beszédnek nem volt metanarratívája
3) kb. a 18. századtól kezdve a bolond már elkülönített szubjektum, a beszéde (és az elméje) a vizsgálat tárgyát képezi; a tanulmányozás pedig olyan tartalmat és jelentést ad ennek a beszédnek, ami valószínűleg soha nem volt.
 
 
A bolondság abnormálissá kategorizálása szükségszerűen magával hozta azt, hogy az normális-normatív intézményes rendszerekhez képest a bolondok (valamint szavaik és cselekedeteik) elzárásra, hermetizálásra kerültek, történetüket elhallgatták, átírták vagy a normálishoz-normatívhoz képest fogalmazták meg.
 
Miért olyan érdekes a bolond, az őrült? Honnan az a közkeletű vélekedés, hogy a bolond a világról mindig valamiféle érvényes igazságot, manipulációtól mentes tudást közöl?
Hogy jön mindehhez, hogy a színészetet a középkori és XVII. századi források többsége az őrülethez viszonyítja? És hogy kapcsolható mindez a 'túlszabályozott' színház- és színésztörténetekhez?

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése