2009. augusztus 13., csütörtök

Az írás és én - 2

HARMADIK RÉSZ
 
Az elmélet és a gyakorlat viszonyáról olvasok a színházzal kapcsolatban. A könyv szerint a különböző elméletek arra szolgálnak, hogy igazolják a gyakorlat létjogosultságát, és egyúttal mindig valamiféle gyakorlatból fakadnak (ld. minden színházi gondolkodó -- mondja a könyv -- valamiféle látott színházi tapasztalat alapján ragad tollat/írógépet/klaviatúrát, hogy szavakba öntse az előadással kapcsolatos gondolatait). [Megjegyzés: tekintsünk el most attól, hogy az elmélet 'művelését' is tekinthetjük gyakorlatnak... a színházi kontextusban ez a kettő most elég világosan elkülöníthető.
 
Aztán a szerző felteszi azt a kérdést, hogy vajon mindez magával hozza-e azt, hogy a színházi gyakorlatokra is bármilyen módon hathatnak a különféle elméletek. Nyilván -- mondja --, hiszen manapság már szekundér szövegekből is íródhatnak színdarabok, ill. különféle elméleti megfontolások is válhatnak előadások tárgyává (ld. nagy kedvencemet, Tasnádi Nézőművészeti főiskoláját.)
 
Bennem azért ezzel az egésszel kapcsolatban vannak kételyek. Először is nem tudom, mit takar az elmélet kifejezés. A szerző ide sorolja az összes, színháztörténetben fellelhető elméleti megfogalmazású színházzal kapcsolatos írást -- legyen az deskriptív, preskriptív vagy mondjuk profétikus. Nem vagyok benne biztos, hogy Artaud víziói, Brecht koncepciója, Arisztotelész szabályrendszere (ami különben is töredékes) vagy Phillip Sidney költészettana egy kalap alá vehető. Mindegyik önmagában is éppen eléggé problémás. A Meldolesi-féle Brecht-kötetből kiderül például, hogy a mester, amikor rendezett, egyáltalán nem vette komolyan a saját elméletét, sokszor használt összefüggéstelenül és következetlenül szinonímákat az V-effektre, és jól elküldött mindenkit a fenébe, aki az elméleteit dörgölte az orra alá. Az ő esetében tehát a gyakorlat és az elmélet mutat némi ellentmondást.
 
De olyan 'elméletről' is tudunk, ami valószínűsíthetően külső nyomásra született, és a célja például konkrétan az volt, hogy elfogadtassa a színészetet, mint mesterséget és/vagy művészetet, hogy a tevékenységet a perifériáról valahogyan a fősodorba segítse.
 
Világos tehát, hogy nemcsak maga a színház és a benne résztvevők, de a tevékenységgel kapcsolatos szövegek (a megszövegezett színház) is különféle ideológiai meg politikai játszmák eredménye, sőt, színtere is. (És persze így van ez minden más társadalmi gyakorlattal is.) Ha ezt nem vesszük figyelembe, bedőlünk az első benyomásainknak. Elhisszük például, hogy bizonyos szövegek híven reprezentálják bizonyos korok színházait, és ezek a színházak egy az egyben képesek leképezni nekünk az akkori valóságot. Mindeközben elfelejtődnek vagy ki sem derülnek olyan tények, amik árnyalhatnák a (köz)vetített képet.
 
A színházszociológia szerint a színház lényege természetéből adódóan a folyamatos elbizonytalanítás és kérdésfeltevés, a jelentés elbizonytalanítása, a színházról szóló írások nagy része azonban éppenhogy bizonyos referenciákat igyekszik lefixálni. Így születnek aztán például a nem ismert játékmódokkal kapcsolatos módszertani spekulációk, rekonstruálási törekvések, halott színházak. 
 
Sok olyan színész van, aki a jelek szerint belesimul a rendszerbe, tökéletesen illik a korban róla (és a színházáról) kialakított képbe. De ha közelebbről megnézzük, azt találjuk, hogy vannak bizonyos démoni, oda nem illő, különc, különleges jellegzetességek, amik miatt mégiscsak azt gondolhatjuk, hogy deviáns, marginális, oda nem illő, rendszeridegen, különleges, vagyis más. A színész- és színháztörténetek részének tekinthető szövegek többsége kipurgálta ezeket a be nem illeszthető információdarabkákat, vagy megpróbálta beleilleszteni abba a homogén képbe, amit az adott kor színházáról/színészéről alkotott. Van, hogy adott jelenségek, színészek, darabok inkompatibilitásuk okán egyszerűen eltűntek a süllyesztőben.
 
Hát őket kellene megkeresni. 

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése