2011. május 26., csütörtök

Felnőtt mese: egy darab valóság

Egy közgazdasági szakközépiskolában összejátszanak a biznisz és a pedagógia szempontjai. Sőt, a mai pénz- és profitorientált "marketinges" világban az előbbi gyakran felülírja az utóbbit. Mi is szép szorgalmasan gyűjtjük az új elsősöket, az igazgatónő felszólított mindenkit, hogy "hozzon még egy embert" a szakképzésekre is, mert különben alacsony marad a létszám, álláshelyek szűnhetnek meg, összevonhatnak bennünket. Ennek az érvelésnek persze az lett a vége, hogy tulajdonképpen a közgazdász-tanárok mentik meg a mi bőrünket is, hiszen a humán tudományok marketing szempontból teljesen értéktelenek.

Ezt a fajta értékítéletet egyébként régóta érzem, gyakorlatilag azóta, hogy betettem a lábam ebbe az iskolába. Azt ne firtassuk, rossz döntés volt-e, akkor nem volt az, állás kellett, és valószínűleg sehol máshol nem alkalmaztak volna irodalomtanárként abban az időszakban. Mégis, egyre többször eszembe jut, hogy jó lenne úgy dolgozni, hogy az ember megkapja a megfelelő elismerést annak a területnek az ismeretéért, amibe beleásta magát, és ami -- ezt kimondhatjuk -- nem mérhető anyagiakkal, nincs benne profit meg hatékonysági mutató.

Mindezt azért mondom el előzetesen, mert ma erőt vettem magamon, és meghallgattam a tizenegyedik évfolyamosok üzleti prezentációit, egy huzamban tizenkettőt. Ez nálunk kiemelt rendezvény minden évben, exkluzív és feddhetetlenül profi zsűrivel, afféle üzleti verseny, ahol a diákok a 10 héten át létrehozott fiktív cégükkel szállnak versenybe. Ennek a folyamatnak része a marketingstratégia, az üzletpolitika, logó és szlogen, reklám, a zsűritagokkal való kapcsolattartás, meghívó, stb. stb., majd egy negyed órás prezentáció, aminek egyik tétje a jövő évi szakmai vásáron (szintén kiemelt rendezvény) való részvétel, meg hát az erkölcsi elismerés.

Bár ódzkodok az ilyesmitől, most mégis végighallgattam, mert hozzám közel álló gyerekek prezentáltak, akik ugyan az utóbbi hetekben rendszeresen az őrületbe kergettek a "cégezéssel", de azért... szóval nekik fontos volt, na.
Ami az értelmezői pozíciómat illeti, a prezentációk anyagából kb. 50%-ot értettem, szakmailag teljesen inkompetens vagyok, egy szimpla customer, aki fogékony a kreativitásra meg talán a reklámra. De nem értek a SWOT analízishez (bár a harmadik után leesett), a BCG mátrixhoz, a mérleghez pláne és egyáltalán, örülök, mert remek könyvelőm van.
Szóval az értékelési szempontjaim az előadásmódra, a talpraesettségre, a meggyőző erőre, a "komolyságra" korlátozódtak, ami alapján felállítottam magamban egy sorrendet...

...majd persze teljesen mások kapták az elismerést.

Az egész nem is érdemelne szót, hiszen ilyesmi előfordul. Csakhogy a komoly üzletemberekből álló szakmai zsűri (iparkamarai akárki, vállalkozók baranya megyei szövetségének akárkije, két budapesti marketinges, mit tudom én...) értékelése után a verdikt meglehetősen nevetségesnek tűnt. Először is kiemelték, hogy a prezentációt meg kell tanulni, nem szabad felolvasni, és hogy milyen fontos a jó kiállás.... majd az első és második helyet odaadták két motyogós, dadogós, felolvasós társaságnak... Az egyik Hupikék törpikés logót használó cégtől megkérdezték, vajon utánanéztek-e a szerzői jogvédelem kérdésének, mire a válasz nemleges volt.... Ők lettek a másodikak. (Azt már egy hozzáértő súgta meg közben, hogy a prezentációjuk tele volt szakmai hibával is...)

Félreértés ne essék, nem a gyerekeket hibáztatom, hanem a felkészítőjüket. Azt, aki nem tette szóvá a szakmai hibát. Aki nem készítette fel őket a várható kérdésekre, és aki hagyta, hogy mindenféle idióta rikító színnel csinálják meg a reklámanyagot. (Megjegyzem, a "vesztes" csapatoknak volt videója, rádióhirdetése, kisfilmje, facebook marketingje, stb., a nyerteseknek szórólap, max. honlap... miután a zsűri a facebook-marketing fontosságát is ecsetelte, felettébb érthetetlen, hogy olyanokat hozott ki elsőnek és másodiknak, akiknél ez fel sem merült.) Azt a felkészítőt hibáztatom, aki mindezek után büszkén kijelenti, hogy úgy érzi, beérett több hónap munkája (természetesen az övé!), és megérdemelt az eredmény. A másik brancsot felkészítő kollégának pedig együtt érzően megveregeti a vállát, és azt mondja "tudom, tudom, neked mindig haza kellett sietni a kisgyerekhez... de ha valami gondod volt, miért nem kérdeztél...?"

Fogalmam sincs, mi van a háttérben. Azt tudom, hogy egy csomó gyerek alapos munkába vetett hite ingott most meg, és hogy barátok ugrottak egymásnak a vélt vagy valós igazságtalanság miatt. (A sors fintora ui., hogy egy olyan konkurens csapat nyert, akinek rengeteg segítséget nyújtott az, aki végül lemaradt...)

Azt sem tudom, mit mérlegelt pontosan a zsűri, hiszen magamat értelmesnek gondolva úgy véltem, fel tudom mérni a felkészültséget. És fel nem foghattam, hogy -- az egyébként teljesen slampos és felületes értékelés után -- miért adtak az általuk dicsért és javasolt szempontoknak teljesen ellentmondó produkcióknak a helyezést.

A vezetés persze elégedett. Az igazgató és a privilegizált szaktanár fürdőzik a sikerben. Mindketten afféle "munka hősei", akik nem restek akár este hétig is bent ülni a munkahelyen, félredobva családot (egyik részről) és... ööööö.... a magánéletet (másik részről). (Ehhez képest mondjuk elég különös, hogy valahogy egyetlen, a fenti személyek felelősségét képező feladat sem készül el soha időben, amit a kollektíva nyög.)

Nem tudok vigasztalót mondani az általános elkeseredésre, csak hogy ezek felnőtt játszmák, ne hagyják belerángatni magukat. És hogy ez ma egy darabka valóság volt, sajnos. Lassan kiveszik belőlem a diplomácia, és legszívesebben előreszegett szarvakkal mennék a sok-sok igazságtalanság és becstelenség ellen (tegnap hallgattam az Alföldi-sajtótájékoztatót (szöveges változata itt) még mindig a hatása alatt vagyok...), ami nagyban, és lám, kicsiben is folyik.
És hogy nem, nem a nemtörődömség a megoldás, hanem a kitartó, hűvös, elszánt "csakazértis" profizmus.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése