2011. március 5., szombat

Dhaka over - Orsi levele

Kaptam...

"Búcsúzkodom Dhakától, és mivel elképesztő mennyiségű élményt és tapasztalatot kaptam, már-már nosztalgikus vagyok. Mondjuk, ahogy most gyorsan átszalad a szemem az ablaktalan szobámon és hirtelenjében 3 csótányt számolok, és az utcai dudák tülkölése gyakorlatilag a dobhártyámat veri füldugó nélkül, sírni talán mégsem fogok. Szerda az utolsó napon a Centerben, csütörtökön irány Kalkutta, amiről azért, mert pusztán 200 km-rel arrébb van, nincsenek habos elképzeléseim; a hindukban bízom kicsit.

A terveim szerint hétfőig maradok Kalkuttában és környékén majd onnan Katmanduba, Nepálba repülök, ahol egy monostorban részt fogok venni valami meditációs kurzus-féleségen, ahol annyi biztos, hogy én is a békét fogom keresni az elképesztő dhakai celeb éltem és Kalkutta szuper zsúfoltsága után. Kisimult idegekkel és végre oxigénnel feltöltődött tüdővel várom majd Micket, aki a kurzus végére meg is érkezik.

Az utolsó hetemen fantasztikus dolog történt Bangladessel. A Bengáli Tigrisek sikeresen megverték Írországot, így nem esetek ki rögtön a VB második hetében. Legutóbb, amikor sikerült, az egyébként igen erős pakisztáni csapatot megverniük, akikkel ugye nem is olyan rég még egy ország voltak, a miniszterelnök asszony a győzelmet történelmi mérföldkőnek nevezte és a Tigriseket a saját vállán hozta haza a nemzet Idegenből. Az Írek ellen vívott 7 órás meccs helyszíne a szállodánktól látótávolságban lévő stadion volt. A győzelem után 26 ezer éneklő, könnyező ember igyekezett kifelé a stadionból, ahová viszont a nyomornegyedekből már-már ámokfutóként rohanó, mindent legyaluló hadsereg képét festő tízezres tömeg indult meg méteres bangladesi zászlókat feszítve az úttest fölé, hogy együtt ünnepeljen a nemzet. A győzelem divatot is teremett egyben, meg valószínű egész életre szóló áldást is jelent az egy év alattiaknak. Másnap reggel az összes karon ülő csecsemő homlokát Banglades színeiben pompázó kétujjnyi fejpánt díszítette, ami engem menthetetlenül a Macskafogó Pokyo partjánál tanyázó macskájára emlékeztetett.

A meccshez én igen érzékenyen kötődöm. Mert mit kerteljek, százharminc fős családi ebédmeghívásomra Mohammedékhez, melyen a részvételem a családfőnek és nekem egyforma megtiszteltetést jelentett, a-béke-nagyassszonya-stílusban készültem. Hullasápadt bőrszínem garancia is volt jó belépőhöz. És ekkor a Bengáli Tigrisek elhajították első krikett labdájukat Írország ellen. Négy óra hosszán keresztül szerényen meghúzódva ültem a rokonságból egy 15 éves, igen túlsúlyos kislány mellett, aki teljes rózsaszínben és gyémántcsillogású kövekben pompázott, és először részletesen elmondta, hogy miként néz ki egy bengáli muszlim esküvő majd vizsgáztatóbiztos szigorságával ellenőrizte Hollywoodi filmeken alapuló tudását a nyugati esküvőről, különösen sokat időztünk az új asszonnyá válás és éjfélkor történő átöltözés vallási és ideológiai háttere felett. Értettem én, hogy ez okoz némi zavart, mert ugye MI lehetünk együtt a Férjünkkel, meg nem csak azzal, a házasság előtt is, de nagyon nehezen lavíroztam ezen az intim terepen. Amúgy meg, eszembe jutottak az angol bajnokság vasárnapi meccsei vagy egy jó foci vb, amikor is legkevesebb, hogy csenddel fejezzük ki a tiszteletünket az erősebbik nem iránt. Nem igaz? Rend van a világban errefelé is és ez megnyugtató.

Hétfőn ülésezett a Grameen Bank ügyvezetősége. Volt nagy izgalom, meg fennforgás, hogy mi lesz Yunus bácsival. Mi, hátunk mögött tudva a PR kommunikációs krízis csapatot, ültünk a csörgő telefonok mellet, és nem vettük fel. Nem nyilatkozunk. Másnap reggel, amikor katonai sorfal, frissen felállított mágnes kapu és motozás fogadott egy pillanatig nem gondoltam, hogy ez nem Yunusnak szól. Pedig csak az angliai Anna hercegnő érkezett jótékonykodni. Mondjuk, azt itt éppen lehet. Yunus bácsi meg még van, és mi drukkolunk neki.

A Világ legélhetetlenebb városában - ez hivatalos, megmondta az Economist is - 13 millió ember zsúfolódik össze, sokaknak semmijük nincs; még a riksa sem az övék, amit napi 20 órában hajtanak. A többség ott alszik, ahol épp az álom éri. A város káoszában naponta 3.2 millió munkaóra veszik el; ezt nevezik itt közlekedési dugónak. Ez éves szinten 1.4 milliárd dollár kiesést jelent, ami a totálisan kimerült nemzet fejlesztési költségvetésének harmada. És hogy én hova keveredtem? Hétfőn éjszaka együtt mulattam azokkal, akik sikeresen halásznak zavarosban.

Amikor behuppantam a krémszínű bőrüléses luxus dzsipbe és Lady Gagát hallgatva átszáguldottunk a nyomornegyedek felett a karácsonyfa-izzókban úszó város hirtelen már nem is tűnt olyan szánalmasnak. Dhaka legelitebb szállodájának 23. emeleti lift ajtajának túlsó oldalán olasz pizzéria, koktél bár és 70 négyzetméteres panoráma terasz fogadott márványborításban, szoborcsoportokkal, pontfogásos üvegekkel, mértékletes személyzettel, akik tegnap látott ismerősként köszöntötték vendéglátóinkat. A két építészmérnökkel Chittagongban szerzett újdonsült ismeretségünket ünnepeltük itt brazil kollégámmal, no és persze engem búcsúztattunk Dhakától. Ez egy amolyan zárt klub, ahová a dhakai szürkegazdaság jár mulatozni és a nyugat-gyönyöreit élvezni, ami számukra ivászatot és könnyűvérű nőket jelent. A vallási alkoholtilalom kellős közepén itt csak úgy szakadtak ki a dugók a MUM pezsgőspalackokból, jégen szolgálták a Jack Daniel’s-t és gyöngyözött a Heineken a csapolóból. A szálloda szuper kortárs dizájnjáról még annyit, hogy én a harmadik pisilésem alkalmával sem jöttem rá, hogyan kell lehúzni a WC-t. Az olasz pizza felett, amikor is a mini bangla pincérünk felém állt a vele egyméretű firssenőrlő bosszóróval azért már kezdett mosolyra gördülni a szám, különösen, mikor Akmal nyugati jártasságát fitogtatva Tabasco szószt is rendelt. És a kulturális mix itt vette csak igazán kezdetét. Három thai ruganyos húsú hölgyemény pattant fel a dobogóra kezükben mikrofonnal engem egyedüli nőként hagyva az immáron közönséggé vált férfitömegben. Karaoke jelleggel csendült fel az első lassú tempójú nóta a Roxette-től, Listen to Your Heart, majd Beyonce If I Were a Boy lírai eposza következett. A lányok dekoltázsa gyakorlatilag a csípőcsontot épp fedő szoknyájukig ért, amit aluról a comb középig erő bőrcsizma igyekezett megtámogatni, és ahogy hajladoztak és a magas hangoknál óriásira tátott szájjal markolták a szívük felett a levegőt, és ujjaik pedig csak úgy csiklandozták a mikrofonállványt, nem hittem el többé, hogy ők híres előadóművészek. A bemelegítő számok után A-pörgős-blokk következett. Shakira-csípőmozgás, akár csak a videoklipekben. A Bony M Babylon-ját már összekapaszkodva énekeltem a helyi vállalkozókkal, és azt hiszem Bony Taylor-nál sem okoztam csalódást. De azt már elmondani nem tudom mit érzetem, amikor a Bangles Walk Like an Egyptian slágerére a három thai lány, Dahkában, egy valószínűtlen luxus hotel teraszán egyiptomi táncot járt. Látva önfeledt állapotomat, jött is hozzám a pincér papírral és tollal, hogy kérjek számot, de ekkor felcsendült Bon Jovi It’s My Life-ja, amely igazán méltó távozást ígért."

[...]

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése