2011. március 13., vasárnap

Busók

Bahtyin a Rabelais and his World-ben (a magyar címe most nagyon hosszú, bocsánat, hogy nem írom ki) a hivatásos irodalomra/kultúrára nagy hatást tevő népi nevetéskultúra három alapformáját határozza meg, úgymint 1) szertartások, színpadi formák 2) komikus nyelvi alkotások 3) a familiáris beszéd különböző formái és műfajai (pl. a káromkodás). Ezek közül a karnevál-típusú ünnepségek az első kategóriába tartoznak, és olyan színpadias (azaz dramatizált) alkalmakat jelölnek, amikor a résztvevők nem színészek ugyan, de jelmezt öltenek, és annak megfelelően, hogy egyszerűen fogalmazzunk, magukat másnak kiadva játszanak el egy csak alapjaiban megadott forgatókönyvet, és tarkítják azt sok-sok improvizatív elemmel, rögtönzéssel.

A busójárás ebbe a sémába illeszkedik, ráadásul a témája a télűzés, akárcsak a középkori karneváloknak. S mint ilyenre (azaz konkrétan farsangszerű eseményre), igaz rá az összes karnivalisztikus jellemző: a meglévő világrend felforgatása, a rend és rendszerek semmibe vétele, a hierarchia iránti teljes tiszteletlenség. A karnevál ugyanis -- mondja Bahtyin -- a művészet és az élet mezsgyéjén helyezkedik el, össznépi jelenség, nemcsak nézzük, hanem megéljük, bevonódunk. Az elmúlással, a pusztulással (vö. télbúcsúztatás) egy időben tematizálja az újjászületést is, egyszerre örömteli és csúfos-gúnyolódó, ünnepi és profán.

A maszk pedig személytelenít és eltakar, azaz a használata révén minden lehetségessé és megengedetté válik, hiszen a valódi identitásra nem derül fény - de ugyanakkor ez az az állapot, amikor felszínre kerülhetnek a valós, felszabadult, őszinte és autentikus, nyers-erős személyiségjegyek és vonások. Az arc elszemélytelenítése a figyelmet egyértelműen a testre irányítja, arra a testre, ami elnagyolt, valótlanul óriási, groteszk és formátlan.

Ezek az alkalmak nemcsak a hosszú télbe való belefásultságot oldják, de megteremthetik -- nézőnek és jelmezesnek egyaránt -- annak a közösségi élménynek az átélését, amit annak idején (illetve bizonyos társadalmakban ma is) a rítusok adhattak meg, és amit a nyugati kultúra időről időre újult erővel keres és próbál beemelni a művészetébe és/vagy a társadalmi aktusaiba. Ez az, amit sokak szerint nem talál a színház vagy a pedagógia, de a saját egyszeri életében az egyszeri ember sem.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése