Jelenleg a munkámban azt az egy dolgot szeretem, hogy rég nem
olvasott szerzőkkel újra találkozhatok. Néha úgy érzem magam, mint
gimnazista koromban, amikor ellenálhatatlan vágyat éreztem, hogy még a
leglapszélebb lapszélre felírt harmadlagos ajánlott olvasmányt is
magamévá tegyem.
De ennyi. Másrészt nagyon fáradt vagyok. Borzalmasan elfáradtam, nem
is a napi robottól, hanem a kilátástalannak érzett helyzetektől és a
felelősség súlyától. Türelmetlenül várom, hogy rövidtávú és gyors
sikereim legyenek. Elepedek egy csillogó és érdeklődő tekintetért, egy
értelemszikráért, azért az érzésért, hogy "na, ez megérte". És közben
éppen emberfeletti erővel küzdök a nihil és a kiábrándultság ellen.
Próbálom eltitkolni a csalódottságomat, az elégedetlenségemet és a
szomorúságomat. Próbálok nem arra gondolni, hogy ettől a hónaptól már az
étkezési utalványunk sincs, ami eddig minden hónap végén - valljuk be -
mondjuk egy négytagú családot gyakorlatilag kihúzott a szarból. Órára
bemenve igyekszem lehámlasztani az arcomról a keserűséget, amit az okoz,
hogy egy percel azelőtt szembesültem a következő havi fizetési
kimutatásommal.
Azt kell mondjam (pedig én tökös csaj vagyok, átéltem már egysmást),
iszonyatosan nehéz. Úgy látszik, ez még várt rám, ez a
létbizonytalanság-érzés, ami minden hónap elején elkap már. Aki tudja
rólam, mennyire tervezős, racionális, előrelátó és jólszervezett vagyok,
az megérti, hogy elfogadnom a bizonytalan helyzeteket borzasztó nehéz.
Ilyenkor az iróniám is rendszerint cserbenhagy - bár ezt igyekszem
titkolni. Nem azért van ez, mert tragikusnak élem meg a létem,
egyszerűen ilyen vagyok. A vonathoz is mindig 20 perccel indulás előtt
kimegyek. Biztos ami biztos. Tervezgetek, félreteszek, szervezek - és
most nem megy. Majd belehalok, hogy ezt könnyedén vegyem és hogy
alkalmazkodjak ehhez az érzéshez. De be kell látnom, hogy képtelenség.
De hálisten, azért többnyire tudok úgy tenni, mintha mégis menne.
Az utóbbi hetekben azonban foszladozik az önfegyelem maszkja. A
végzős diákjaim döbbenten figyelik, hogy már a házi feladat hiánya
miatti megrovásokat sem írom be, csak megrándítom a vállam. Nem nekem
kell a kidolgozott tétel, én már leérettségiztem - mondom. Félév
közeledtével a bukásra állók is elbizonytalanodnak, mert a hatodik
"életmentő" felelet alkalmával szerzett ismételt egyest megint csak nem
írom be. Nem az én bizonyítványom, és nem az én anyámnak megy a levél
egy távoli faluba, hogy meg fogok bukni négy tárgyból - miután
kollégiumba költöztem. Aztán az egyik osztályban halkan megkérdezem,
szerintük hogy vehetném rá őket, hogy a nyelvtanuláshoz oly
elengedhetetlen idegen szavakat esetleg megtanulják. Azt felelik, ne is
strapáljam magam, úgysem fogják. Rendben. Mondom halkan. A témazáró csak
szavakból áll majd akkor. Hiszen az a legfontosabb, anélkül beszélni
nehéz... Megkérdezik erre, most hadban állunk, mert nem tanulnak
szavakat? Nem - mondom én, csak megpróbálok tudást csiholni bennük, ami
elég nehéz, hiszen egyik oldalról a tudást, másik oldalról a tanulói
létszám tartását követelik tőlem; hiszen ha a tanulói létszám csökken,
állashelyeket veszít az iskola. Ergo - magyarázom - az Önök
megbuktatásával, a főnökeim szerint közvetlenül felelős vagyok abban, ha
az anyagi keretünk csökken, és hogy iskolában egyesek elveszítik a
munkájukat. Plusz, mondom, rám rossz fényt vet, ha a csoportjaimban
rosszak a tanulmányi átlagok. Bár én nem érzem így, ezt mondják. Ezt
hívják demagógiának és felelősségtoszogatásnak - magyarázom e fontos
fogalmakat a tizenéveseknek.
"Fejétől bűzlik a láb" - mondta Hofi és egy kolléga, akin ma épp
számonkértek egy feladatot, amiért előzőleg nem is szóltak neki.
Aztán Thomas Mannt olvasunk. A Mario és a varázsló kapcsán
próbálom elmagyarázni, érzékeltetni a dolgok, a tettek
viszonylagosságát, a több szempontú megítélés szükségességét. Örülök,
hogy most vesszük ezt a szöveget, mondom, hiszen az emberölés, mint tett
megítélése sajnos nagyon aktuális a városunkban. Értelmes, érdeklődő
osztály, 18 évesek - mégis sületlen és faragatlan, rosszindulatú
megjegyzéseket kapok. Kedvelnek és tisztelnek pedig. Mit tehetnek azzal,
akit se nem kedvelnek, se nem tisztelnek.
Hiába próbálok rávezetni és rávilágítani, valahogy sehogysem
rajzolódik ki a zsarnokság, a megaláztatás, a kegyetlenség démona,
csakis és kizárólag a pisztolydörrenés tényét sikerült ronggyá ragozni.
Egy-két fiatalban mozdulnak aztán gondolatok, de nehezen, hisz a
szöveget nem ismerik. Nem olvasták el ugyanis, hiába volt ez az egyetlen
feladat.
Aztán a következő órán elszakad a cérna. Elveszítem minden politikai
korrektségem. Emelt és határozott hangon, keserűen összevont
szemöldökkel szólítok fel egy lányt arra, hogy vegye már vissza a
hangnemet, és döbbenjen már rá, hogy milyen iszonyatos csőlátása van.
Háttértörténet: egy osztálytárs, a pénzfelelős tavaly saját céljaira
használta az osztálypénzt, majd kölcsönökből visszatette ugyan, de a
dolog kibukott. A lány bepánikolt, mindenkinek össze-vissza hazudott,
szemtől-szembe meghazdtolta a neki kölcsönadó osztálytársakat is.
"Pechjére" - mondhatjuk - pont roma származású. Az ifjúság
kegyetlenkedése nem kímélte, a helyzetre rosszul (elzárkózással,
hallgatással és fölényességgel) reagált, és két nap leforgása alatt
kiíratkozott az osztályból. A nagyhangú lány a barátnője volt, sokat
adott neki kölcsön, hogy törlessze a hiányt.
Diplomáciai korrektségemet teljesen félredobva elmondom nekik, hogy
ha én lennék az osztályfőnök, ez a lány még mindig idejárna, mert nem
hagytam volna, hogy más iskolába menjen. Az osztály tiltakozik. A
nagyhangú lány - aki csinos, gazdag és fehér - legfőképp. Szokásaimtól
idegen módon az osztály előtt mondom a képébe, hogy túl agresszívan és
túl támadóan kommunikál, és még akkor is veszekszik, amikor vitatkozni
kellene. Hivatkozik az indulataira - hát pont erről van szó, nagyon
nehéz Önnel beszélgetni, lám, még nekem sem sikerül, pedig nem is a
félreértésünket és a barátságunkat akarjuk tisztázni, mondom én.
Elmondom, hogy ők még fiatalok, alig 15 évesek, higgyék hát el nekem,
hogy a bűntudat nagyon sokféle alakot ölthet az ember viselkedésében.
És hogy mindenki hibázik, nem is egyszer, de az, hogy ki mekkora
baromságot csinál, semmilyen de semmilyen kapcsolatban nincs azzal, hogy
az illető zsidó, cigány, zöldszemű vagy netán buzi. Így mondom, hogy
buzi. Recsegnek a falak. Többen cinikusan röhögnek, én pedig érzem, hogy
tovább foszlik rólam a diplomácia és emelkedik a hangom. Elmondom azt
is, hogy én nagyon jól tudom, hogy ebben az osztályban nemcsak a
"sikkasztó lány" simlis, hogy több mindenkinek vannak súlyos
takargatnivalói. És hogy isten mentsen meg itt mindenkit attól, hogy a
tettei egyszer a kinézete, a bőrszíne, a hajszíne vagy a vallása alapján
kapjanak magyarázatot.
Nem mentegetek senkit, mondom, a hiba az hiba, és mindig vállalandó.
Az iskolából való kiíratkozás pedig menekülés volt. El kell azt is
magyaráznom, hogy a menekülés oka a bűntudat, ami, még egyszer
hangsúlyozom, akkor is jelen lehet, ha nem látszik. Ugyanúgy, ahogy a
bánat, az elesettség, a szükség vagy adott esetben a boldogság.
Végül azt mondom, egyet kérek tőlük (hiszen még olyan fiatalok), ne
zárják el a gondolkodásukat, hiába is hallanak bármit a barátoktól, a
családjuktól vagy abból a rohadék tévéből. Próbáljanak mindig több
szemmel látni, több fejjel gondolkodni, több oldalról nézni. Senki sem
makulátlan. Senki. A világ pedig amúgy is kíméletlen, a fiatalok pedig
egymással méginkább azok; észre sem veszik, hogy milyen megalázó
hangnemben és stílusban beszélnek egymással néha. Nem irigylem Önöket,
mondom.
Ha nem lennék túl fáradt, úgy érezhetném, hogy tettem valamit egy
lány becsületéért. Egy csinos, néha kedves, de legtöbbször pökhendi és
butuska roma lányéért, aki többször átvert engem is, és akit tavaly
megbuktattam irodalomból; és aki a ma történtekről sose fog tudomást
szerezni. Meg azért, hogy néhány fiatal ember szeme rányíljon kicsit
erre a tyúkszaros világra.
Rohadtul fáradt vagyok. És most éppen szomorú is. Legjobb lenne holnap bemenni és felmondani, mert ez lenne a helyes döntés.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése