2011. június 16., csütörtök

Hist(o)rio-musical

Akik szerény személyem miatt -- vagy a tanáros izék miatt -- olvassák a blogot, azokat szeretném megnyugtatni, hogy már nem sok színházról fogok írni, csak erről meg még majd a Bandy-lányokról -- ami meg a tanítást illeti, még van bő egy évük kábé --...
De most mindenképp meg kell írnom, hogy láttam a Zsótér-féle Chicagót, és ahhoz képest, amilyen pozícióból délelőtt elkezdtem ezt a posztot (csak abbahagytam, mert a gyét be kellett vinnem a munkahelyemre, és inkább vele dzsengáztam, mint hogy blogoltam volna), már meghallgattam az előadásról szóló szakmai beszélgetést, és megtudtam azt is, hogy a Vidnyánszky (akit én sose láttam, csak tudom, hogy őt akarják az Alföldi helyére ültetni) délután kirohant a szakmai beszélgetésről (az, hogy ezekről mit gondolok, más téma és túl messzire vezetne).

Zsótért a kritikusai elég jól elkalapálták itt, de profi módon állta, és nagyon cool volt, amolyan zsótérosan. Itt a fesztiválon a kiszuperált Park moziban volt az előadás, az első része a szabadban (á lá kertmozi, a régi helyiek biztos tudják), a másik rész pedig bent. Elég prominens társaságban néztük végig, ott volt Kulka, Haumann Péter és neje, "Lelkes Emese", meg egy csomó másik színész, de nem ez a lényeg.


A Chicagót Zsótér egy csapat zenész-színész egyetemistával csinálta meg, akik egyszerűen szuperek, minden hangszeren játszanak, és eget repesztően tudnak énekelni (Szintetár-Bereczki is ott voltak, de nem remélem, hogy leesett nekik, ideje nyugdíjba vonulniuk - korengedmény eltörlése ide vagy oda). A rendezést három fő szimbólumrendszer határozta meg: 1. a kőkorszaki szakik, azaz Flintstone-ék 2. a magyar néptánc 3. a mjuzikel-giccs. Azaz értsük jól, színes szaki-jelmezben nyomták végig, a dalokra néptáncelemekkel ropták, miközben előadták az autentikus Broadway-musicalt, persze némileg háziasított hangszereléseben (bőgő, bass, billentyű, hegedű, klarinét, szordínós trombita, ritmusgitár, fuvola). És minden szerepet, és minden hangszert ők játszottak, felváltva, ugrálva. A dialógok is a helyükön voltak, na de lássuk a truvájokat.

Velmát és Roxie-t két tagbaszakadt, szőrös faszi játszotta (a diszkusszión jöttek itt a gender elmélettel meg tudom is én, Zsótér meg mondta simán, hogy ez a nő két bunkó faszi és kész), Billy Flynnt egy nagyon dögös csaj, aki a Flintstones-ben a tigris (mondjuk), Mama Mortont pedig egy basszus hangú hapsi szintén, aki kicsit hasonlított Klaus Maria Brandauerre. (Bocs, hogy nem mondom a színészek nevét, a HOPPArt honlapján meg lehet nézni őket.)

Lényeg a lényeg, zseniálisan működött a humor, ült a harsány rokokó is, csak mondjuk másfél óra után már kissé csömöre volt az embernek (kb. úgy, mint amikor túl sok tejszínhabot eszel a sütire). Tény, hogy a musicalek bizonyos fajtáinak is nagy barátja vagyok, a Chicago filmet sokszor láttam, és ez pedig egy nagy tarkón baszás nemcsak a műfajnak, de ennek a homogén Broadway-utánzásnak is, ami, valljuk be, szánalmas eredményeket tud hozni az Operettben meg a Madáchban is. (Oké, Londonban is mindig szinte ugyanolyan, de ott legalább tudnak táncolni meg énekelni.) Azt sem tagadhatjuk, hogy a dolog iróniája hordoz némi Moulin Rouge-hatást, de működik, és ez a lényeg.

Tényleg, arra lennék kíváncsi, hogy a Szinetár meg a Bereczki vágta-e, hogy ők most itt el lettek küldve a hóra...

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése