Az ablakom alatt három napja rendületlenül dolgoznak, mert a ház
másik oldalát festik (ez olyan tipikus angol ház, ami valaha ugyan
kétszintes, egy lakóterű volt, de mára kettészedték, azaz alattunk lakik
valaki), úgyhogy szombat reggel is arra ébredtem, hogy megjöttek a
melósok. Na nem mintha sokáig aludnék, általában menetrendszerűen
felébredek fél 8 és 8 között, akármikor is fekszem le.
Szóval felkeltem szépen, és elindultam a British-be, mert most van az
utolsó két napja a reneszánsz kiállításnak, meg gondoltam, utána
átmegyek a Victoria és Albertbe, mert hogy oda költözött a nemrég még
különálló Theatre Museumként létező gyűjtemény. Ezt anyagi gondok miatt bezárták, és mindent át (vissza-?)cipeltek a Victoria and Albertbe.
A British-be amúgy is vissza akartam menni, mert múltkor nem láttam
egész Európát meg a Japánokat sem, és nem is bántam meg, mert
megtaláltam a felvilágosodás-kiállítást is, ami otthont ad III. György
könyvtárának is, na az egészen csodálatos volt. Láttam továbbá az
óragyűjteményt is, ami szintén.
A British után átbuszoztam tehát a másik múzeumba, az út kb. 90 perc
volt, mert sikerült kikapnom a szombat koradélutáni csúcsot az Oxford
streeten, nagy dugó, óriási tömeg.
A V&A is lenyűgöző, és hát eddig szkeptikus meg elnéző voltam az
olyan kijelentésekkel kapcsolatban, hogy "mennyi mindent összelopkodott a
birodalom a világból", de ezt látva most már kezdem érezni ennek a
kijelentésnek a tartalmát is. A V&A elrendezése valahogy
emberközelibb, talán azért, mert zsúfoltabb az egész: az ember tényleg
úgy érzi, mintha a történelemben sétálgatna, hatalmas a belmagasság,
nagy csarnokok és zegzugos kistermek is vannak mindenféle apró
kütyükkel. Ideiglenes kiállítás volt Grace Kellyről, amit nem néztem
meg, és tulajdonképpen semmit sem néztem meg rendesen, csak a színházi
kiállítást, ami viszont borzalmas nagy csalódás volt.
Amikor először láttam ezt a gyűjteményt, akkor eléggé lenyűgözött,
talán egyszerűen amiatt, hogy van külön egy múzeum, ahol a híres brit
színjátszás relikviáit őrzik, kicsi múzeum volt, barátságos, bordó
falakkal és kevés emberrel.
Itt viszont, mondanom sem kell, hogy egyrészt tömeg volt, másrészt
pedig nem értem, hogy HOL VANNAK A HÍRES BRIT SZÍNJÁTSZÁS RELIKVIÁI????
Mert kell, hogy legyenek neki.
Elmondom mi volt, volt rengeteg jelmez meg kellék, no de nem a
hőskorból, hanem a közelmúltból, központi helyen pl. a most a West Enden
futó Oroszlánkirály c. musical két főszereplőjének a jelmeze. Aztán
volt bazi sok színházi plakát meg díszletmakett. Ment egy videó, ahol
teljesen értelem nélkül részleteket mutattak közelmúltbeli előadásokból.
Az igazán érdekes és értelmes dolgokat egy kézen meg tudom számolni.
1) Shakespeare First Folio (nem tudom, eredeti-e)
2) restauráció-korabeli drámakéziratok
3) Edward Gordon Craig díszlettervének makettje a Sztanyiszlavszkij-rendezte Hamlethez (Moszkvai Művész Színház, 1900 eleje...)
4) 19. századi sminkesdoboz
5) talán még Ira Aldridge portréja.
És kész.
Emlékszem, a régi kiállításon volt egy sorozat a Redgrave-ekről. De
különben is. Hol van a reneszánsz, hol van a 20. század eleje, hol van
Craig, Peter Brook, Olivier meg John Gielgud és a többiek. Egyszerűen
nem hiszem el, hogy -- bár a kiállítás címe Theatre and Performance Art
-- az angol előadóművészeteket Kylie Minogue öltözőszobája
reprezentálja a leghitelesebben. Mert igen, az ki van állítva,
vitrinben, látszik benne az összes cipőcske.
Szar ügy ez nagyon. A múzeum, ha színházról van szó, amúgy is egy
problémás kategória, de hogy ennyi büszkesége ne lenne a nagy hős brit
nemzetnek az ő színészetére, az fájó. Egyébként azon is le vagyok
hidalva, hogy hiába nézem a színházműsort, nagyrészt musicaleket meg
showkat találok (oké, nyár van), ez lenne hát a színházi helyzet a
királyságban? Mert ha ez, akkor nyilván csak ezt lehet bemutatni.
Teljesen úgy éreztem magam, mintha színházrajongó (bocsánat,
sztárrajongó) csitrinek néztek volna, aki megelégszik azzal, ha benézhet
a kulisszák mögé, láthatja, hogy a színész úrnak szőrös a mellkasa a
jelmez alatt, a befogadó ilyesfajta degradálása és hülyének nézése
végtelenül fel szokott bosszantani. A brit rock történetéről szóló
fotókiállítás sokkal jobb volt, komolyan mondom.
Na de meg egyébként a múzeumkert is egyébként nagyon szép...
Dühömben és tömegundortól hajtva átszaladtam a természettudományi múzeumba,
ugyanis felfedeztem, hogy ott van a szomszédban, és le akartam fotózni a
dinókat meg a nagy kék bálnát a fiúknak. Ott végre találtam egy kávézót
is, ahol nem állt kilométeres sor. A dinókhoz viszont igen, úgyhogy azt
kihagytam... és fél azt hiszem, nem töltöttem ott fél óránál többet
sem, ugyanis a múzeum -- legalábbis az a része, amit láttam -- kitömött
(vagy látszólag kitömött) állatokkal van tele, a hullaházakat pedig nem
bírom, úgyhogy el is határoztam, hogy ide csak akkor jövök vissza, ha
valami gyereket kell hozni az érdekesség kedvéért.
Hát ez volt tegnap, nézzétek a képeket és figyeljétek a
képaláírásokat is. A reneszánsz kiállításról külön írok majd, és lehet,
hogy nem is ide.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése