A BP-ről mostanában nem sok pozitív dolog jut az
ember eszébe, csak konspirációs politikai thrillerek jelenetei ugranak
be e mexikói olajkatasztrófa okán, ezért az egyszeri kiállítás-látogató
is megtorpan egy percre, amikor a bejáratnál meglátja a fő szponzor
logóját. A londoni British Museum és a firenzei Uffizi Galéria Reneszánsz rajzok című közös kiállítása volt látható a British Museumban a mostani hétvégéig.
Szombaton, utolsó előtti nap lévén hatalmas volt a
tömeg, a jegyvásárlás után tíz perces turnusokban engedik be az
embereket a piramisszerűen kialakított bordó-zöld térbe. A kiállítást a
múzeumkupola alatt rendezték be. Ez az a híres gótikus kupola, ami alatt
annak idején -- a British Museum könyvtárában -- Marx, Lenin meg Sir
Arthur Conan Doyle is dolgoztak - állítólag.
A kiálíltás tere igazán intim a szűrt fénnyel meg a
sötétséggel, ezért is olyan irritáló, hogy a tíz perces turnusok
ellenére (nyilván kevésbé bizonyul hatékonynak) hatalmas a tömeg,
valamiért mindenkinek az a fixa ideája, hogy a képeket 20 centis
közelségből kell megvizsgálni. Ezért aztán a kicsi rajzokat emberfejek
takarják ki, miközben könyökök és vállak jobbra-balra taszigálnak.
A kiállítási kalauz egyébként ragyogóan végigvezet bennünket a koncepción.
A rajzok alapvetően vázlatok, festményekhez vagy
nagyon kompozíciókhoz készült előtanulmányok, kevés köztük a késznek
szánt alkotás. Némelyik mellé odatették a végleges verziót is,
összehasonlítási alapul. Olyan, mintha egy műhelyben járnánk (illetve
nem is egyben, többen), a séta narratívája pedig Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete című művéből vett idézetekre van felfűzve, hogy például Drawing, the father of other three arts, architecture, sculpture and painting (A rajz három másik művészet apja, az építészeté, a szobrászaté és a festészeté).
A kiállítás fejezetcímei egyrészt az alkotás stádiumaival, másrészt az
itáliai művészettörténettel kapcsolatos támpontokat adnak: "A rajz
célja", "Reneszánsz Itália", "A gótikától a reneszánszig", "A tervezés
mesterei", "Verrocchio és Leonardo Firenzéje", "Velence és
Észak-Itália", "Egy új művészi elképzelés".
A Britishnek tulajdonképpen nem kellett nagyon
messze menni, hiszen a rajzok nagy része a saját gyűjteményéből való, a
másik fő közreműködő pedig az Uffizi galéria, illetve vannak kisebb
hozzájárulások is: pl. a Louvre kölcsönadta Raffaello Szent György és a sárkány
c. festményét a rajz mellé. Az embernek egyébként az az érzése, hogy a
kiállításszervezők nagyon visszamentek az alapokig a tájékoztatást
illetően, a feliratok rém egyszerű nyelven magyarázzák a reneszánsz
kialakulását, a perspektíva jelentőségét, a vallási vonatkozásokat és a
rajztechnikákat. Az üres sarkokat Velencéről, a korabeli papírkészítési
technikákról és a rajzeszközökről szóló (egyébként érdekes) videók
teszik változatosabbá.
Szép, kecses, látványos, megérte. De ezután most valami harsány-groteszk-ironikusra vágyom.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése