2010. április 11., vasárnap

Gondolatok a könnytárban

Most már érteni vélem, mit akart Attila azzal, hogy "örökkön háborog a tenger, örökkön kicsik a dolgok". Háborgok én is. Nincs egy saját épkézláb gondolatom. Minden gondolatom másé. Minden gondolatom más. Szintetizál, kritizál, analizál, atomizál, lokalizál, néha vulgarizál. Mindezzel nem lenne semmi baj, ha a rám bízott, rám maradt gondolatok termékenyek, kreatívak lennének, de ha legalábbis lehetne belőlük tanulni, okulni, épülni valamit. Szokták mondani, élelmes ember szarból is tud várat építeni. Vagy átminősíti a szart. Nekem ez nem megy. A szar az szar.
Egyszer pedig már arról is írtam, hogy igazán, van abban valami perverzió, amikor az ember mást sem csinál, csak mások sekélyes gondolataiban turkál - mert ezt kívánja meg a munkája.

Mivel méregtelenítsek hát.

Elmentem vidékre tegnap. Rájöttem, hogy évek óta hihetetlenül hiányzik a víz közelsége. Előző életemben nyilván kacsa voltam. Esetleg sirály. Mindenképpen olyan állat, ami több oldalról, több nézőpontból is szemlélheti a vizet.

Sokan hülyének néznek emiatt, de ha tehetem, sokszor csak ülök és nézem a vizet. És hallgatom. És elcsendesülök. A mindennapok elektronikus zajai már kikezdték az agyamat, mint a múltkor a kocsiban az abroncsot az elkopott fék. Súrlódik, kínlódik, fémesen csikorog az agyam. Én magam is, ahogy próbálok átzummolni a napi konfliktusokon.

Szeretnék egyedül lenni és hallgatni magamat.

Orfűn találkoztam a Nagy Bandóval. Árult egy standnál. Állítólag ebből él, kijár a fesztiválokra meg a harkányi fürdőbe, árulja az ő és a lánya könyveit meg a dvd-it. A szívbetegségéből gyógyulva költözött a mecseki faluba. Valahogy emblematikusnak érzem, hogy ez az ember is a keleti régióból (Deszk, Szeged) sodródott ide.

A Nagy Bandó egyébként nem tűnt városi embernek, elég szakadt is volt. Viszont rengetegen álltak a standnál, ő pedig szakadatlanul beszélt. Elgondolkodtam, milyen élete lehet egy ilyen fővárosból szabadult hajdani közéletinek, aki - mondjuk úgy - életmódot váltott. Hajlamos vagyok azt gondolni: jó. Ücsörög a tóparton, írogat, eljár a kultúrházba csevegni, ha emberek közé vágyik. Faszobrászkodik, fotózik, télen fát vág, énekel... mindezt - gondolom én romantikusan, minden irigységemmel - távol mindenféle idegesítő álintellektualitástól.
Én tényleg, csak túl szeretném élni ezt a pár évet.

Az erdőben tegnap szedtünk egy csomó medvehagymát is. Állítólag - úgy látszott rajtam - hónapok óta a medvehagyma az első dolog, ami igazán lekötött. Szedtem, vágtam, raktároztam, fagyasztottam, elkészítettem, tele volt vele a lakás. Hagymaillat egész álló nap...

Érdekes ellentmondás: a szociális beágyazottságom mintha meghaladná a toleranciaszintemet. És közben meg mégsem. Ki érti ezt. Hát én.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése