Napok óta csak rá gondolok. És a gondolat, a képzet visszavisz
körülbelül húsz évvel ezelőttre, amikor az osztályba bejött egy hölgy,
és megkérdezte, hogy a következő tanévtől ki milyen hangszeren szeretne
tanulni. Én emlékszem, fuvolázni akartam. És közben a többiekkel lázasan
azt tárgyaltuk, hogy melyik hangszerhez milyen adottságok kellenek.
Én nagyon pici voltam - pici kéz, pici láb, pici minden. Mondták, a fuvolához nem vagyok elég magas és elég "tüdős" sem.
Apám eldöntötte, hogy zongorázni fogok, amihez közben a kedvem is
megjött. Bár mindenki azt mondta, hogy a zongorához meg természetesen
nem elég nagyon a kezeim.
Határozottan emlékszem arra a napra, amikor apámmal besétáltunk a
zeneiskolába, és az egyetlen, általa ismert zongoratanárnőt kerestük, de
nem találtuk. Egy tűsarkon imbolygó magas nő kapott el minket a
folyosón, hogy mit segíthet. Apám mondta, a Bukicsnét keressük, szó szót
követett, és végül beíratott a tűsarkon imbolygó nőhöz.
Ági néninek hívták, bár ezt sokáig nem tudtam. Mindhárman hozzá jártunk
zongorázni, én a legtovább, tizenkét évig. Ági néni iszákos volt, mert
az ex-párttitkár férje sokat volt távol, gyerekük pedig nem született.
Rendszeresen kapatosan jött órára délután egyre. Nem durva spicces volt,
hanem az érzékeny fajta. Hol lendületesen ütötte a taktust a zongora
tetején, hol csak támasztotta a fejét és nézett szomorúan. Amikor
elújságoltam neki, hogy a szüleim válása után apámhoz költöztem, és
nincs hol gyakorolnom (a zongora ugyanis anyámnál maradt), és tán ezért
abbahagynám a zongoratanulást, sírva fakadt. Mondta, este vannak üres
termek, járjak be a zeneiskolába. Bejártam. Évente egy darabot tanultunk
és tökéletesítettünk, többet nem tudtam - zongorahiány miatt.
Határozottan emlékszem, hogy kilenc éves koromban, mikor sorra került az
első kétkezes darab, majdnem sírva fakadtam félelmemben. Aztán egészen
jól ment - ahogy utána a többi is.
Nyolcadikban komolyan fontolóra vettem, hogy zenei pályára menjek, de
lebeszélt róla. Azt mondta kerek-perec, hogy nem vagyok elég jó. És hogy
a pálya tele van nem elég jó zongoristákkal. Minden öt évben egy, aki
alkalmas és elég tehetséges, és a mi holdudvarunkban a zeneiben már
megvan: a Mátyás Pisti.
Elszomorított, de igaza volt.
Egyszer azt kérdezte, szoktam-e a kottán kívül mást is játszani.
Mondtam, persze, ragtime kottákat másolok, apámtól ellesek ezt-azt,
hallás után zongorakísérek. Kérte, hogy játsszak valamit. Aztán
megtanultunk egy ragtime-ot órai anyagként. És akkor a sok Schumann,
Bach meg Czerny után kértem, hogy hozzon nekem még több Bartókot. És
akkor elkezdtem Bartókot tanulni.
A Gyermekekneken és a Mikrokozmoszon kívül akkoriban senki
nem tanult Bartókot, csak a haladó félprofik. Mindenkit taszítottak a
fura ritmusok és a disszonáns harmóniák. Mondtam, szerintem Bartók a
magyar komolyzene Oscar Petersonja.
Nagyon jól ment Bartók, a vizsgákra is rendszeresen azt vittem. És állandóan Cziffra Györgyöt hallgattam.
A nagy álmom pedig az Allegro Barbaro és a Rhapsody in Blue volt. Mindkettőt elkezdtem, de túl nehéz volt.
Most már elég öreg vagyok, lenne rá időm.
Szóval napok óta csak rá gondolok. OTP hitellel árulják a METRO-ban.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése