2008. június 14., szombat

Re: POSZT 3.

Az öreg hölgy látogatása volt a pénteki program, a kakasülőn ültünk, ami gy. szerint körülbelül olyan, mintha az ember felülről nézné a tévét.
        Jó régen láttam már Zsótér-előadást, és régen is hallottam róla, amit az utóbbi időben hallottam, az is arról szólt, hogy bár ő a magyar alternatív színház emblematikus alakja, az úttörő, ráadásul majdnemszintehogy az egyetlen, akit a magyarországi fiatal színháztudomány (s jeles képviselői) a 90-es években hajlandó volt kritikai vizsgálatnak alávetni - mára mégis inkább már klasszikusnak számít, meglett negyvenes pali, pulóverben és szolíd szemüvegben. Fiatalabb pályatársai kellő mennyiségű irigységgel és előítélettel vagy tán inkább unalommal viseltetnek iránta nem utolsósorban azért, mert szabad(úszó), de struktúrán belüli, azaz kőszínházakban alkot és rendez, valamint nagy nevek versengenek a kegyeiért. 

 
        Nem tagadom, hogy ezt az előadást Ladányi miatt akartam megnézni, mert neki régóta nagy tisztelője vagyok, vagy mondhatnám, hogy inkább "elképedtje", Szegeden a Thealteren láttam először Horváth Csabával egy előadásban, és komolyan gondolkodóba estem, hogy ez a nő élőben létezik-e egyáltalán... azóta mindenkit elcipelek, ha hallom, hogy valahol játszik, aztán hol tetszik, amit csinál, hol meg nem, mert néha a nagy elképedtségem ellenére is csak azt látom, hogy mechanikus, gépszerű, rigid, és fegyelmezett, és nem találom benne az érzelmet vagy legalábbis az érzelemre hatót. De a teste, ettől függetlenül, mindig lenyűgöz, ha rideg, akkor rövidebb ideig, ha feszült, akkor tovább.
        Egészen profán problémáink voltak ezzel az előadással, például az, hogy túlságosan messze ültünk ahhoz, hogy belekerülhessünk a bűvös körbe. Láttuk ugyan a testeket, a mozgást, de az arcokat nem, és ezért kimaradtak azok a finom rezdülések, amik a szöveg és a zene nélküli helyeken is a drámát hordozák vagy hordozhatták volna. Ezért volt, tényleg, hogy csak a zenés jelenetek voltak mozgalmasak igazán - tán a többi is, de ott, ami leköthette volna a figyelmünket, azt pont nem láttuk.
        (Meleg is volt ott fenn, és mivel az első felvonás végén majdnem elaludtam, eszembe jutott a szegedi Szentivánéji álom, aminek a közepén szintén majdnem elaludtam, mert a második felvonás másból sem állt, mint ide-mászkálásból a barokkos erdődíszletek között. De ott és akkor azt gondoltam, hogy ez szándékos. Zseniális előadás volt egyébként.) Hallhattuk viszont az előadás végén, amikor a világosítók beszámoltak maguknak (egy-két-há'), és kikapcsolták a fényeket.
 

 
        Szóval szerettem volna közelről látni Ladányi Andreát, mert feltételezem, hogy fontos a tekintete azokban az ikonszerűen beállított képekben, ahogy meg-megjelenik a színpad szélén, elején, hátulján, mint a sátán, vagy Lucifer, az ördög a moralitásjátékokban, hogy végignézze, hogyan gördül le az a lavina, amit ő indított el. Néha beleszól. A szövegmondása pontos, acélos, koncepciózus, fegyelmezett, ahogy a testtartása is. Kár volt nekem ott és akkor, hogy csakis az arcára/-ba meg a merev derekába és vállaiba van sűrítve a figura, mert nem láttam elég jól, pedig néztem volna még.
        A díszlet zseniálisan csicsa volt, a zene meg vigyorogtatóan groteszk. Felfedeztem magamnak Friedenthal (Friedenthál?) Zoltánt, akitől már a Pintér Béla-előadásban is lehidaltam, annyira tetszett a mássága, a felismerhetetlensége és a megismételhetetlensége.
        A szünetben, amikor lemásztunk a kakasülőről a friss levegőre az emberek közé, hallottuk, hogy a nyanyák a színház előtt ecsetelték, hogy minden tetszik nekik, csak a zene meg a díszlet nem (nagyjából tehát, az ő fogalmaik szerint, gondolom én, marad a sztori). Igaza lehetett Zsótérnak tehát, amikor a József Attila Színházban az előadások előtt a/4-es papírlapokat tettek a nézők székére, ahol is leírták, hogy 'tisztelt hölgyeim és uraim, bár itt most a színészek furán fognak mozogni, néha lefekszenek a földre, és bugyuta dalocskákat fognak énekelni, azért kérem, ne veszítsék el a türelmüket, hanem várják ki a történet végét'. Ez itt elmaradt. Kár. Lett volna mit olvasgatni és min vigyorogni a kakasülőn a vonatottabb részek alatt.

 

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése