2014. január 14., kedd

Gondolatok a zárdából

A rossz főnököt arról lehet megismerni, hogy a problémamegoldás és ő oximoront képeznek. Anomáliát.

Nyilván vannak szabályok, amiket írásba kell adni egy intézményben (halmaz 1), meg nyilván van a józan ítélőképesség által meghatározott morál (halmaz 2), és ez ember a kettő metszetében próbál lavírozni és cselekedni egy munkahelyen. A szabályok be nem tartása is helytelen, de ugyanilyen helytelen az ésszerűség határain kívül ragaszkodni hozzájuk.

Én például nem nagyon hiszek a büntetésben és a megtorlásban, főleg, ha kamaszokról van szó, mert mindig sokkal jobban bejött a "hegyi beszéd". Az eredmény tartósabb. Persze olyan is volt, amikor nem, ilyenkor jöhetett a szankció, aztán volt, amikor az használt inkább. De ha a százalékos arányt nézem, szerintem az első a nyerő. A kamaszok sokszor idióták, a szankció ellenállást meg dacot szül, sokasodnak a problémák, és a végén már ott tartunk, hogy hogyan tudjuk a gyereket kigolyózni a rendszerből -- az pedig igazán szép, mikor egy igazgató nem titkolt célja pont ez. (Nem, nem olyan diákokról van szó, akik mondjuk drogoznak meg lövöldöznek, csak néha bazdmegolnak, nem tanulnak semmit, és a gyenge láncszem tanerőket kikezdik.)
Az pedig szintén elég visszataszító, amikor egy konkrét probléma (konkrét, konkrét probléma) megoldása közben egész másról kezd el papolni. Ráadásul verbális analfabétaként. Például: "Igazán nem tölt el engem örömmel, hogy maga annak örül, hogy nincs elégtelen a bizonyítványában." Meg hogy: "Higgadjon le, most a felnőttek beszélnek." (Ettől a "most a felnőttek" dumától különben is felmegy a pumpám.) Meg hogy: "Majd meg fogom kérni az osztályfőnököt, hogy tájékozódjon a kishölgy ügyében". Magunk között vagyunk plusz két elsős, de semmi tegeződés, semmi keresztnév, semmi lazaság, ez egy intézmény, kérem. (Ez a kibaszott szó is legalább háromkor elhangzik, nem, nem az, hogy a "te iskolád", hanem "az intézmény".)

Értem én, hogy sose olvas könyvet, csak kormányközleményeket meg a Hír TV portálját, hogy nem tud spontánul fogalmazni, és hogy emiatt retorikailag túlkompenzál, de nevetséges, amikor egy főnök önmaga paródiáját adja, és az ostobasága rosszul megválogatott szavak és hibás szintaxisú mondatok formájában távozik a száján. Aztán miután lenyomta a nyolc és fél perces szónoklatot, az intézkedést átnyomja az igazgatóhelyettesre. És ez a legszánalmasabb. (Ennél tényleg csak az szánalmasabb, hogy amikor a diákok "tanárnő! tanárnő!" kiabálására nem hajlandó hátrafordulni a folyosón, és úgy tesz, mintha nem is hallaná, mert őt "igazgatónőnek" kell szólítani.)

Fel vagyok rá készülve lelkileg, hogy egyszer majd elkap, és erkölcstani szempontból jól elagyabugyál valami fegyelmi fokozattal. Szarok rá, ezt a pár évet még kibírom valahogy. Akkor is azt gondolom, hogy ezen a pályán a butaság végzetesen sokat árt, viszont nagyon fontos az emberi tényező; de hát a Hoffmann Rózsa-projekt pont emiatt fog majd kihányni magából.


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése