2012. december 13., csütörtök

Tandíj

Nem tudom, mit gondoljak hirtelen erről a tandíj mizériáról.
Arra emlékszem, hogy amikor első éves voltam, és voltak a Bokros-féle tandíj elleni nagy tiltakozások (ami 3000 forint lett volna havonta!), nem mentem el demonstrálni, mert valahogy beláttam, hogy ez elviselhető, tán fontos is, pedig lövésem sem volt (és azóta sincs) a gazdasághoz. Azt a tandíjat nem kellett sokáig fizetni, de aztán jött a kemény divízió, hogy állami meg önköltséges. Fizettem egyébként tandíjat egy évig az angol szakon, amikor nem vettek fel, és előévfolyamra jártam, nem emlékszem, mennyi volt, de nem volt annyira kevés. Aztán felvettek - másodévre, államira.

Aztán azt is láttam, hogy tényleg vannak emberek, akik 9-10 évet töltenek az egyetemen, csak azért, hogy legyenek valahol. De olyat is, akinek nem volt pénze már hó közepén, mert a szülei nem tudtak neki segíteni (ahogy nekem tudtak). Felvettem a diákhitelt is, hogy könnyebb legyen, tavaly fejeztem be a törlesztést, 33 évesen. Már akkor fizetnem kellett, miután lediplomáztam, de még nem volt állásom, hanem a doktori programra jártam. Aztán kitalálták, hogy doktoranduszok is vehetnek fel hitelt, de ezen a ponton nem emlékszem, mi történt.

A tanári fizetésem nem, a törlesztőrészlet viszont minden évben nőtt. Volt sok olyan hónap, amikor komoly gondot jelentett átutalni. Lakásom azóta sincs, csak egy piros bringám, meg jó, van egy kocsim, ami nem az enyém.

Szóval azt gondolom, elég határozottan, hogy ha akkor megmaradunk a Bokros-féle háromezernél, most nem itt tartanánk.
De azt is gondolom, hogy az Orbán-kormány rosszul időzít mindent, nagyon makacs és végletes. 10 450?? Meg mi ez a magyarázkodás a piacképes szakmákról meg a romkocsmában ücsörgő bölcsészekről?
Ma zeneiskolai zongorakoncerten voltam, és baromira örültem annak, hogy vannak még emberek, akik zenesuliba íratják a kölykeiket még akkor is, ha nem is kiemelkedőek esetleg. Még engem is járatott apám, az "új" fiait már nem, mert az ilyesmi "fölösleges". Ahogy a bölcsészek, mondjuk.
Meg mi ez, hogy a tandíjjal akarnak motiválni és pályaorientálni?
A legjobban pedig a röghöz kötést utálom.

És hát ami az embernek a legjobban kinyitja a bicskát a zsebében, az az álszent hazudozás, amit nagyon jól szemléltet a korábbi meg a mostani Orbán nyilatkozatok szembeállítása. Tudom, tudom, nincs min meglepődni,

Azt is gondolom egyébként, hogy ez nem is csak diák-ügy, hanem felsőoktatási ügy is, az elvonásokkal, a létszámstoppal meg a fake szakdolgozatokkal/disszertációkkal/újonnan kinevezett haverokkal együtt.

Nálunk az iskolában is kezdeményeződött valami ülősztrájk amúgy, amit a dirinő aztán úgy engedélyezett, hogy "csak osztályteremben", "csak tanár felügyeletével" lehetett demonstrálni (ergo legálisan nem megtartani az órákat). Mondjuk ehhez sok kollégámnál egyébként nem is szükséges sem demonstráció, sem igazgatói engedély, mert sosem tanítanak.
Nevetséges. Persze ha a FIDESZ-es polgármester baráti köréhez tartoznék, biztos engem is érzékenyen érintene, ha kiszivárogna az iskolámról, hogy demonstrál. (Megjegyzem, a gimnáziumok rendesen tiltakoztak, sőt, tanári karok adtak ki nyilatkozatokat, írtak nyílt leveleket. Mi meg lapítunk, mint szar a fűben, annyira jellemző.)

Azért arra jó volt, hogy a gyerekekkel meg lehetett mindezt beszélni, bár abban, ahogy a gondolataimat megfogalmaztam, benne voltak a kétségeim a szélsőséges véleményekkel kapcsolatban.
Igazán kíváncsi lennék, csak én látom-e középen a megoldást.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése