Életem legrosszabb érettségi időszakán vagyok túl, mondjuk ez most
nagyképűen hangzik, mert ez még csak a negyedik érettségi szezon volt,
amiben dolgoztam, de most aztán jött, ami a csövön kifért.
Először is 3-4-5 alkalommal ültem idiótábbnál idiótább
bizottságokban, és a legnormálisabb ember, akivel találkoztam a saját
kollégám volt -- rajta kívül pedig mindenféle felállás. Öreg, szenilis,
megfáradt vizsgáztató, aki délután 3-kor már alszik, és nem tudja, mit
beszél, idegbeteg középkorú klimaxos, nagyképű, fennhéjázó magyartanár
elitgimiből (ilyenből kettő), butácska tanárnéni, behódoló seggfej
csigaszerű pasi, stb. stb. Az emelt magyar vizsgán kifutólány voltam és
adminisztráltam, kérdezni nem is hagytak volna, ha nem erőltetem. Az
egyik angol vizsgán az elnök megpróbált szénné alázni néhány túlontúl
izgulós jelöltet, miközben folyamatosan önigazolást várt. De a pálmát
egyértelműen az eheti érettségi elnök vitte el, akivel életem első, négy
éven keresztül végigvitt osztályát voltam kénytelen levizsgáztatni.
Magyar-történelem szakos egyébként, egy helyi gimnáziumban (mi
szakközép vagyunk, ugye), ami kissé fokozottabb izgalommal töltött el
eleinte, de aztán az első napon megnyugodtam, mert azt mondta, ügyesek a
gyerekek (egyébként nagyrészt tényleg azok voltak). Lehet, hogy ezen a
napon végig aludt, mert a második nap záróértekezletén az "ügyes
gyerekek" miatt akkora lebaszást kaptam, hogy a fal adta a másikat --
megjegyzem, az elnök feladata nem más, mint a vizsga jogszerűségének
biztosítása, valamint az adminisztráció -- ráadásul a tantestület
harmada, valamint a főnökünk jelenlétében, aki nyilván baromira örült,
hogy végre akad rajtam fogás, úgyhogy lelkesen bólogatva helyeselt.
Az elnök szerint ugyanis felülpontoztam, rossz feleletekre adtam sok
pontot, közel max. pontot például egy olyan lánynak, aki ugyan mindent
tudott, de ez nem érdekes, mert motyogott, idegességében néha
össze-vissza zagyvált, és nem találta a szemkontaktust.
Na persze nem hagytam magam, mondtam, hogy ez a lány diszlexiás,
különben meg ilyen a stílusa, kissé szétesik, ha helyzetbe kerül, és
engedtessék meg, hogy ha már mindent tud, hadd ne vonjak le emiatt
súlyos pontokat, főleg, ha (én is és az osztályfőnök is) simán értettem,
amit mond.
A harmadik nap a záróértekezleten aztán ismét én lehettem a
bokszzsák. (Elképzelem az ilyen középkorú némbereket, akik perc-emberke
mivoltukkal folyton elégedetlenkedve keresik a célpontokat, majd amikor
megtalálják azt -- főleg egy hasonszőrűvel karöltve -- örömmel
rugdossák, mert önigazolást vélnek találni a saját illuzórikus
nagyszerűségükre.) A csodálatosan korrekt jegyzőkönyvön kívül -- ami
persze ilyen mondatokat tartalmazott, hogy "minden tisztelete azoké a
kollégáké, akik a gimnáziumoknál sokkal kevesebb óraszámban a gyengébb
képességű tanulókat kénytelenek felkészíteni a vizsgára" -- megosztotta
velem módszertani tanácsait.
Szerinte például igenis minden mondat után ki kell javítani a
hibákat, különben a diák úgy megy ki a teremből, hogy azt hiszi, mindent
tud, és majd csodálkozik az alacsony pontszámon, amit kapott. Olyan
szarvashibákat például, hogy egy költő-író hol született és hol élt,
igenis kötelesség korrigálni. Na, nem megtanítani kell, de korrigálni
mindenképp!
Mondtam, hogy szerintem ez egy vizsgamódszertani kérdés, én
nyelvtanárként azt vallom, hogy csak az igazán komoly, félrevivő hibákat
kell azonnal javítani, a többit ráérünk utólag tisztázni, mert úgy
csüngnek az ember reakcióin, mint a kismajmok. Valamint úgy érzem, a
legfontosabb hibákat, amik másfelé vitték volna a vizsgázót, ha úgy
hagyom, javítottam.
Jó, persze lehet, hogy nincs igaza -- mondta ő -- és igazán semmi köze hozzá, de.
A főnöknek egyébként több sem kellett, csontig benyalt az elnöknek,
elmondta, hogy ő mindezzel mennyire egyetért, és a közgazdász
szakvizsgákon is ezt az elvet követik... majd végül a nevemben
megköszönte a jó tanácsokat.
Ekkor már kicsit hánynom kellett, de még csak ezután következett az Alaptörvény díszkiadásának kiosztása,
amit még muszáj volt megvárnom. A magyartanítás módszertanához kiválóan
értő főnök azt mondta: "Bár ajándékot nem hoztam, hacsak nem az
érettségi bizonyítvány az (...), engedjék meg, hogy jelenlegi országunk
kormánya nevében (sic!) átadjam..."
És átadta az alaptörvény
díszkiadását, na persze azoknak nem, akiknek esetleg valamelyik
tantárgyból nem sikerült az érettségi, mert nekik, ugyebár, nem jár.
Ellenben ma, a tanévzáró értekezleten vígan kiosztotta elismerésül
néhány kollégának, hogy olvasgassák, és aszerint alakítsák a kis
életüket. A szelekción nem lehetett nem észrevenni a manipulációt vagy
az arra való törekvést, azt, hogy le akar kötelezni és oda akar láncolni
bizonyos embereket. (Egy pillanatra egyébként én is megrettentem, hogy
mit kellene reagálnom, ha adni akar egy ilyet, de aztán rájöttem, hogy a
félelem alaptalan.)
Szóval a hét az ostoba tyúkok tolerálásával telt, mérhetetlen
energiákat vett el, néhány pillanatra még azt is elfelejtettem, hogy
ezek tulajdonképpen azok a szimbolikus pillanatok, amikor elmondhatom,
hogy mindent megtettem, hogy néhány fiatal embernek legyen valamiféle
viszonya a művészetekhez, az irodalomhoz. A hatalmi viszonyok
fitogtatása miatt majdnem észre sem vett siker egyébként felemás, de
biztató. Ma kaptam egy levelet az egyik diáktól, aki köszönetet mondott
az elmúlt évekért, azért, hogy megszerettettem vele az irodalmat. Azt is
írta, hogy nagyra tart, mint embert, és nagyra tart azért is, amit
eddig az életemben elértem. (Pedig nem is tud rólam szinte semmit.)
Ebben
nem az a nagy dolog, hogy körbelegyezték a hiúságomat. Ebben az a nagy
dolog, hogy a bunkóság korában egy tizenéves -- az is lehet, hogy
utoljára -- meg meri fogalmazni az érzéseit és a tiszteletét valaki
iránt.
Közben folyton állást keresek, hogy egy jobb helyen bekkeljem ki azt a
pár évet, amit még kell, addig, amíg nem jön valami igazán jó.
Elhatároztam azt is, hogy amikor felmondok, nem fogok köntörfalazni,
hanem elmondom, hogyan vágja maga alatt a fát egy olyan oktatási
intézmény, aminek a vezetője nemcsak a munkatársakat veszi semmibe, de
magasról tesz a legfontosabb "használója", a diákjai véleményére.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése