2008. december 3., szerda

De miért pont bogár?!

Hadd osszak meg veletek pár gyöngyszemet a múlt és az eheti termésből, hátha akkor könnyebben rándulunk át a jövő hétbe, és édesebbé válik a várakozás, az advent időszaka, majd az ünnep.
        Saját középiskolás éveimre visszaemlékezve, nos, szerettem érdekes dolgokat hallani az iskolában. És igen, tán az én hibám, de sok érdekeset is hallottam - én így éreztem, bár ki tudja, talán kivételes érzékenységem volt ahhoz, hogy a viszonylag egyszerűbb tartalmakat is érdekességként interpretáljam. A múlt héten végzős osztálynál jártam, idén én nem tanítom ezt a kasztot, és előre bocsátom, merem remélni, hogy ha az enyéim közül bármelyik is megéri ezt a kort, némileg magasabb fejlettségi szintet mutat majd a papulcsállatkáénál. A tananyag valahol Franz Kafka és Thomas Mann határán stagnált, gondoltam, megcélzom a dolgot, és még örültem is, mert mindig is érdekelt és tetszett (már gimnazistaként is) az a méla nihilbe burkolt gyilkos irónia, ami ezen szerzők szövegeiből árad, ezért sok éjszakát töltöttem mindkettőjükkel. Nos, az órán tíz percembe telt, hogy rábírjam őket arra, hogy 1) felálljanak 2) ne fordítsanak hátat 3) eltegyék a pókert 4) némileg lefegyverezzem a tiltakozást az ellen, hogy bármilyen törekvéssel megcélozzam a szürkeállományt. Mert hogy érveltek, keményen, stabilan azzal, hogy "Kafka hülyeség", meg hogy "Thomas Mann hülyeség", és hogy "már volt", meg hogy "minek", nem cifrázom, nem elég rá a szókincsem. Végül a társammá fogadott Kafka-kötetből felolvastam Az éhezőművész c. szöveget, melynek kapcsán súlyos anomáliákra derült fény.
        Meg találtam kérdezni -- mivel a kötelező olvasmány mi más is lenne, mint Az átváltozás -- hogy mit gondolnak az elbeszélésről. Hihetetlen csavaros gondolkodásuknak köszönhetően azt az univerzális választ kaptam erre, hogy hülyeség, mert -- és most jön a csimborasszó -- mekkora baromság az, hogy valaki bogárrá változik. És miért pont olyan bogárrá ráadásul, ami egyszer befér az ágy alá, mert pici, másszor pedig nem, mert olyan nagy. És hogy nem derül ki, hogy ez most netalántán álom vagy valóság, és különben is...
        ... oké, rendben, meghallgatták Az éhezőművészt, de az is egy hülyeség. Mert miért. Minek? És mi értelme van ennek az egész hülyeségnek. Hiszen ilyen nem is létezik. (Igen, igen, tulajdonképpen nem is kellene erre semmit mondanom, hiszen egyetemi szemináriumon is hallottam már azt a kérdést, hogy oké, oké, minden világos a Száz év magányban, de Rebeca miért pont földet eszik?? Miért nem mást?? Hát kérem, ami fontos, az fontos.)
        Megtudtam tehát a héten, hogy Kafka hülye volt, mert a bogárrá változás fizikailag lehetetlen, főleg, hogy olyan bogár, ami nagyobb, mint egy ágy. És különben is, Éva-Ádám viszonylatában (Madách: Az ember tragédiája) nem világos az, hogy a gyermek, akivel Éva várandós, vajon biztosan Ádámtól van? De biztosan? Mentségükre mondjam, ők nem végzős osztály.
        S ha még nem lenne elég, ma a nyelvtan dolgozat közben (melynek központi és legnehezebben megoldható kérdése az volt, hogy a ha ... akkor szavakkal kezdődő tagmondatok vajon milyen összetételben kapcsolódnak egymáshoz) felkiáltott egy leányzó, hogy a héten lesz a tévében a Beépített szépség! Erre nem tudtam mást mondani, mint hogy ennek igazán, szívből örülök, s kérném önt, önöket, beépített szépségeket, hogy dolgozzanak tovább. Hát, lett erre nagy dínom-dánom vigadozás, s annak verbális bizonygatása, hogy ők ezt bizony bóknak veszik.
Mire én csak annyit tudtam hozzátenni, hogy nem értik, nem baj. Majd olyan nóvumnak számító szókincs helyesírását kezdtem a táblán taglalni, mint a kisebb, szolid, dicsér szavak -- melyen az érintett fiatalok igen-igen elcsodálkoztak, és válogatott bekiabálásokkal igyekeztek bizonygatni, hogy az említett szavakban a s illetve az i hangokat nem-e nem hosszan kell írni.
Hát így tengetjük napjainkat a pontagyú hellókitty társadalom ásványi szintjén a büszkén büszke papucsállatkák között.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése