2011. január 23., vasárnap

F**ck the Millennium

Most, hogy már majdnem teljes egészében kivégeztem a Millennium-trilógiát, nyugodtan mondhatok nem official véleményt róla. Mert végül is mire van a blog - hogy félig összefüggéstelenül, impresszionistán fröcsöghessek néha...

A könyvet nyáron rendeltem az neten, amikor Angliában voltam, na nem magamnak, hanem itthonra, hogy enyhítsem a hiányomból fakadó feszültséget - na meg persze érdekelt is, hiszem odakinn mindenki ezt olvasta a metrón és a buszon. Kacérkodtam a gondolattal, hogy belefogok angolul, de megálljt parancsoltam magamnak, és szigorúan az előttem álló feladatokra koncentráltam.
A kötet itthon - is - nagy siker lett, ezért hát ősszel én is nekiálltam, és egy idő után már az bosszantott, hogy -- fogadalmaim ellenére -- nem tudok mással foglalkozni, csak ezzel, amíg csak a végére nem érek.

Az egy dolog, hogy ifjú koromban a nagy klasszikusok előtt végigolvastam a krimiirodalom nagy részét (Rejtő Jenő helyett inkább a detektívregények foglalkoztattak, közvetlenül az ifjúsági fantasyk után)... és azóta egyetlen krimit sem vettem a kezembe gondolván, hogy nincs új a nap alatt. A Millennium-trilógia viszont annak ellenére nyűgözött le, hogy egyáltalán nem vagyok naiv meg átverhető sem, olvasás terén elég kritikusnak számítok, sőt.

A legfőbb vonzerő nyilván a centrális karakter, Lisbeth Salander, akit valami oknál fogva teljesen autentikusnak és originálnak látok annak ellenére, hogy eléggé képben vagyok a kick-ass csajokkal kapcsolatban, a legjobb barátném warrior princess fan, meg különben is, majd ha írok egy minor disszertációt (a major után), az a tough girl-ökről fog szólni.
Lisbeth a gyengéje lehet a feministáknak eztán, lefogadom, hogy az elkövetkező években feminista és gender-központú egyetemi szemináriumok garmadája fog foglalkozni nemcsak az ő személyével, de a regénnyel úgy általában is, hiszen a téma (a regény makronarratívája) a steril Svédország korrupciós viszonyai, a lány- és szexkereskedelem meg a többi. Mindez megspékelve a biszex, androgün testű, rejtett érzelmekkel és elfojtott indulatokkal bíró szociopata Salanderrel igazi csemege.

Ami a filmeket illeti, egyikkel sem voltam igazán kibékülve, főként a másodikat untam halálra (A lány, aki a tűzzel játszik). Azt még elfogadom, hogy a svéd színészi repertoárnak megfelelően a halálosan megfenyegetett középkorú perverz úgy "retteg" verbálisan, mintha legalábbis egy kiló kenyeret kérne a boltban... De hogy egy thriller semmilyen izgalmat és rettegést nem vált ki belőlem, a nézőből, azt nehezen fogadom el. Sokan megírták már, hogy a második film a regény leglényegesebb pszichés motívumait veszíti el - ez így is van. Az mindenesetre tény, hogy Noomi Rapace lélegzetelállítóan tud jelen lenni és nézni, és az amerikai remake, annak ellenére, hogy nyilván dinamikusabb, explicite szexuálisabb és acélosabb lesz, a nyomába sem fog érni.
De hát nincs ezzel semmi probléma. Az olvasó képzelete a főnök.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése