Elvittem a csoportomat az Engedetlenek című kiállításra a Hattyúház Galériába; ez volt az a kiállítás ugye, aminek a pécsi püspök olyan jó kis reklámot csinált.
Nos, nem értem, mit verte annyira a palávert, de ez mondjuk annyira
nem is érdekel. Az sokkal jobban, hogy ha már így, akkor miért nem
tudtak egy rendes kiállítást összehozni az amúgy tökre jó kis térben.
(Annyira slamposnak tartottam az egészet, hogy még rendes szaki kritikát
sincs kedvem írni róla.)
A Hattyúház egy lakásból átalakított kis galéria a Színház térrel
szemben egy ház első emeletén. Az -- amúgy csak az ajtón látható --
plakátra tollal ráírták, hogy első emelet, nehogy az ember eltévedjen. A
lakás ajtaját kibontották, és beraktak egy fotocellás üvegajtót, bent
pedig olyan a hangulat, mintha egy lakásfelújítás előtti állapotban
éppen kipakolták volna a szobákat. Ez tetszett egyébként, jó nagy
ablakok, tágas, világos belső, és sehol egy lélek, amikor beléptünk.
Később (gondolom, a konyharészből), amikor jó harsányan köszöntem,
előkerült egy csaj, és azt mondja, hogy ingyenes a kiállítás, majd
visszamegy, és az ottlétünk alatt ki se néz többet. A sajtóanyag
ingyenes, bár főleg lengyel meg angol nyelvű, de rengeteg alkotásról van
benne kép/szó, amik nem tudom, hol vannak. Tulajdonképpen az egész csak
5-6 mű, a legtöbb a falra ragasztott fotó, két film, egy videó meg egy
installáció-féleség. Ez utóbbi a sajtót is bejáró fekve fingó guminőt
formázó vászonbaba (és most direkt nem nézek utána, melyik lengyel
művész alkotta). A fotók között van Walt Disney-féle Hófehérke a szeme
alá rajzolt karikákkal, duci meztelen nő zöldségekkel és a hasát karmoló
gereblyével (mint csendélet), csomagtartóba zárt szépségkirálynő, dühös
pózleszbi tinilányok és egy film, amiben egy meztelen, rongyokkal
betekert és bekötött szemű csaj rálő egy házra (ami gondolom, a masszív
maszkulin hatalmat szimbolizálja), de aztán ő rogy le holtan.
Elolvastam a promókban, hogy az alkotók mennyire elismert művészek,
meg hogy nem titkolt céljuk a Lengyel Anya mítoszának földbe döngölése -
oké. De hol a többi cucc? A tájékoztatóban vettem észre ezt a tök
vicces alkotást, amikor is a megbámult női fenék jól visszanéz az ő
szemével - na, ez a kiállításon nem volt látható. Amit szintén
hiányoltam (ha már EKF), hogy lehetett volna legalább egy felkészült
művtöri hallgató, aki kicsit eligazítja a gyanútlan látogatót. Mert se
feliratok, se útmutatók, se semmi. A katalógus ismertető pedig még véletlenül sem a kiállított alkotásokról/-hoz szólt (hozzá).
No nem baj, utólag is elolvastam a híradásokat, és vicces lehetett, ahogy Páva Zsolt azt mondja, hogy "a kiállítás az életet tükrözi a maga igényes módján"...
A magam részéről azt gondolom (és becsszó, nem az antifeminista beszél
belőlem, muhaha), hogy ingyenesség ide vagy oda, igényesebben is meg
lehetett volna csinálni az egészet még akkor is, ha ideológiájában és
gondolatvilágában sem gondolom nagy truvájnak a felhozatalt. Biztos mert
épp Simone de Beauvoir-t olvasok.
De persze az is lehet, hogy egyrészt nem kellene a Barbicanhoz viszonyítani, másrészt meg örüljek, hogy előbb leléphettem az iskolából.
A srácok egyébként lehidaltak egyrészt, mert még sosem jártak
szobagalériában is (és a színházról is azt hiszik, hogy az a müzikel),
másrészt meg mondták, hogy ugye majd elmagyarázom, hogy mi volt ez...
Mondtam, hogy nem, de majd megbeszéljük.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése