Bocsánat, bocsánat, eltűntem, eltűnök, mint jég a 30 fokban, de tényleg.
Egyszerűen úgy érzem, jó lenne már, ha nyári
szünet lenne megint, és lenne időm értelmes dolgokra úgymint: 1) blog 2)
diócica 3) könyvek 4) úszás 5) telefonálás 6) e-mailezés 7) írás 8)
evés 9) ivás 10) zene és mozi.
Tudom, hogy nagy divat a nyavalygás, igyekszem nem
is ezt tenni, de most, hogy megint a mélyére merültem a közoktatásnak,
nem állom meg, hogy ne szentségeljek egy egészségeset, ahogyan tegnap
este is, amikor már félig vízszintben kibukott belőlem a tuti, és fél
órán keresztül nyomtam fennhangon a válogatott igazságérzetemet...
A mi intézményünk szakközépiskola. Ennek
annyi előnye van az előző munkahelyemhez képest -- ami egy gimnázium
volt -- hogy itt kevésbé elhivatott, de élethez közelibb, szerényebb
körülmények között élő fiatalok tanulnak, azaz legalább abban nincs
vetekedés, hogy az adott témáról ki tud (egyelőre!) többet.
Az idén én főállásúvá avanzsáltam
félállásúból, a fizetésem bruttó 25 ezerrel, az óraszámom heti 13-al
lett több. Heti 26 óra, ez négy túlóra, ami 52 órás munkahetet jelent
kábé. Most objektíve fogalmaztam, napi 8 órával számolva. Ezzel mondjuk
nincs is semmi baj. Na jó. De az tény, hogy a tanári karban az idén én
vittem el a pálmát a "ki túlórázik a legtöbbet" vetélkedőben.
A "ki nyafog a legtöbbet" vetélkedőben
viszont nem én vagyok az első, mert a zömében 40 és 50 közötti kollégáim
(nem diszkriminálok azáltal, hogy kolléganőket emlegetek, de tény, a
tesitanáron kívül kb. -- nem számolom össze -- 6 pasi van a kb. 30 nő
mellé) már egy-másfél hete nyomják hol a fülembe, hol a fejem fölött a
perpatvart.
Kezdtük azon, hogy az első, ideiglenesen
elszenvedett héten ki hány órát tartott, folytatva ott, hogy kinek
milyen szar az órarendje. Továbbvíve úgy, hogy a heti két kötelező ún.
H-s óra (amikor is készenléti helyettes az ember), amit nem
mi határozunk meg, hanem a feletteseink (!), mindenkinek a lehető
legkellemetlenebb napon a lehető legkényelmetlenebb órában került
beosztásra. Elhangzott ugyan, hogy aki racionális cserét tud eszközölni,
az tegye, de rövid úton kiderült, hogy a racionálist nem ami
értelmezési horizontunkban kell elképzelni, hanem a vezetőségében.
Úgyhogy aztán innentől kezdve pont leszarom az egészet. (A legjobb
helyzet egyébként az volt, hogy az egyik kommunatag már azon
sopánkodott, hogy majd májusban, amikor a 12-es évfolyam eltávozik
érettségi-szünetre, pont 6 óra különbség lesz az első órája és a 6., H-s
óra között.... óóóó, what things on earth!! hát miért nem szólt neki
senki, hogy második félévben minálunk száz éve új órarendet szokás
adni!)
Folytattuk aztán az év végén esedékes
szakképzős vizsgafeladatok elkészítésének felosztásával, ami sok
mindenkit érint, a közös bennünk pedig az, hogy mindenki homályban
tapogatózik a követelményeket illetően, valamint azért, mert az eddig
megtanított anyag köszönő viszonyban sincs a vizsgán számonkérendő
dolgokkal. Hát bumm. Ezért nyilván a minisztériumtól kezdve a
főiskolákig mindenki hibás, mégsem látom értelmét, hogy vég nélkül
szidjuk a nyinovnyikok nagyanyját, na, pont ezt is leszarom, majd
összeállítok egy témasort, a gyerekeknek elárulok, s együtt
felkészülünk. Ennyi. (Eme eset non-plus-ultrája egyébként az a t.
kolléga, aki a minisztériumból kapott válasz e-mailt lobogtatja az orrom
előtt másfél hete, amit immáron ki is nyomtatott, és rá is vakarta az
elégtelen, mert az "nem a kérdésre válaszolt"... hát erre most mit
mondjak.)
További érdekesség mifelénk, hogy
nyelvszakos vagy humán szakos óraadóra nem telik, de közgazdász
félállásra (kétszer!) igen -- holott ők tényleg, minden egyes év elején
az állásukat féltik mondván, hogy haldoklik a szakképzés, és nem lesz
meg az óraszám... Minálunk mindenki túlórában van, ami az előző
munkahelyemen (jó, annak az egyetem volt a feljebbvalója) szóba sem
jött, éppen ezért alapvető és normálisan elvárható volt a minőségi
munka. Igaz, kicsit untam is, mert naponta mindig volt néhány
lyukasórám, most meg nincs, úgyhogy rendesen bennevan a lábamban a bugi,
mert 38 fős osztályok előtt még leülni sem lehet ugyebár, szóval megy a
császka-mászka, nem feltétlenül tiszteletből meg pedagógiai
irányelvekből adódóan, hanem a praktikum okán.
Van egyébként valami jó abban, hogy az ember napi 6-7 órát nyom zsinórban, mert:
1) nem ül le, ergo nem kell felállni
2) dühös szülők nem érik el telefonon, sem személyesen
3) nem osztják be helyettesíteni, mert ez
objektíve lehetetlen (kivéve a két H-s órájában, ami természetesen a két
legnehezebb napján a napi egyetlen lyukasórájára esik)
4) remek fogyókúra, mert enni sincs idő
5) mivel mindig akad tennivaló, gyorsan telik a nap
6) ja és nem tud telefonhoz menni mindenféle
tankönyvügynökökkel beszélni a "kéne egy magyarszakos/nyelvszakos
kolléga!" felszólításra.
Hát ily dolgok széles e földkerekén.
És akkor arról az örök ellentmondásról még nem is
szólottam, ami a légkondi vs. ablaknyitás között feszül, mert "halálra
fagyni lehet, de bűzben meghalni nem szokás" felkiáltással a posztmodern
szellem arra vezeti a sorstársakat, hogy a légkondira szavazzanak
eltűrve ezáltal a szendvics, kávé, tea, test, és más, hétköznapi, emberi
"tartozékok" áporodott felgyülemlett szagát.
A kölykök egyébként gyűrik. Gyűrnek engem
is, az első héten már az összes fontos kérdést feltették (van-e
gyerekem, pasim, háziállatom, kocsim, és milyen zenét szeretek).
Párhuzamosan tanítok nekik Petőfit, reneszánszot, irodalomértelmezést,
alapfokú angolt, logisztikát, titkári ismereteket (angolul),
nyelvvizsgás dolgokat, szövegtant, kommunkikáció-elméletet, és
szófajokat. Mindeközben hiányzik ez a blog, és hiányoztok ti is. De
lehet látogatni a másikat, "tudós blogot" is addig, míg jövök... Ott még nincsenek ilyen jó barátaim, de már lassan-lassan alakul.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése