2008. május 15., csütörtök

HOUSE MD

Dr House maga a reneszánsz gonosztevő, a "villain", a "vice", a "devil", ő a középkori megrontó és mókamester, ő III. Richárd és Titus Andronicus egyszemélyben...
 
        Munka- és lakóhelye a kórház, az az anatómiai játéktér, ahol ő élet és halál ura, ahol minden nap egy-egy újabb meccs a halál ellen és Isten ellen (House - Isten: 1-0), ahol minden eset egy újabb mélyfúrás az idegenbe, az ismeretlenbe, a rejtélybe, újabb és újabb megkísértése a transzcendensnek, a nem eviláginak. House közege a vér, a nyál, a testnedvek, a belsőségek, a bűzlő-gennyedző váladékok, napról-napra, óráról órára fejti le az összes bőrréteget az emberről, aki számára nem más, mint egy újabb test, egy korpusz, hús-vér-biológia, anatómiai érdekesség, fizikum. Úgy tör egyre magasabbra, úgy terjeszti ki a hatalmát, hogy közben egyre lejjebb és lejjebb hatol az emberi belsőbe.
 
 

      House maga III. Richárd, a materialista, aki számára az emberi lélek és a hit nem létezik, saját világában minden hatalmi pozíciót ő birtokol, megkérdőjelez minden szabályt, törvényt, és minden véletlent, a saját rációja alá rendel minden más gondolatot, kezében tartja a zsinórokat, amik végén beosztottjai és páciensei lógnak, mint a marionettfigurák. House-nak hatalma van, és a hatalma a személyét övező különleges vonzalmakból (is) fakad, egyszerre taszít és csábít, szórakoztat és elborzaszt, tekintélyt és undort ébreszt.
        House játszik, az idővel, Istennel, az emberrel, az életükkel, a közönségével (filmen kívül és belül), belevisz minket a bűnbe, levisz minket a pokolba, benézet velünk az ember legmélyére érzelem, részvét, szánalom nélkül. Közben élcelődik, és a humora is - ahogy a keze   - életekkel játszik, magja mindig a tabu, mert párbajra hív mindent, ami a normák szerint szent és alapvető.
 
 

        House maga az eltolt, félretolt viszonyítási pont, az örök tagadás, a letaszított arkangyal, aki most bosszút áll itt, a kórházban, akinek Istennel való sakkjátszmájában a földi halandók a figurák. Ő a félresikerült teremtés is, sánta, borostás, mogorva, hiányzik belőle egy darabka lélek, eszközei a szike, a csipesz, a botja és egy régi gitár.
        Ő az, aki belerángat minket a bűnbe, cinkossá tesz, és mindezért pénzt szed; akinek örömmel adakozunk, aki talán nem szabadna, hogy legyen, de mégis van, azért van, mert/hogy mindent relativizál(jon). Létezésének értelmét az ellenpontozás adja. Botránkozunk, és szórakozunk miatta és rajta. És szeretnénk egy kicsit ilyenek lenni, mert úgy érezzük, ez a szabadság. Ez egyfajta, nagy, mérhetetlen szabadság. 

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése