Igazam volt a háborús filmek kapcsán. Még mindig az Acéllövedék áll az első helyen.
A Katonák voltunk
felvonultat mindent, amit a háborús filmekben nem szeretek. Egyoldalúan
eltökélt hazafiság, a végtelenbe elgyalogoló katona, az életét a
"zembereiért" beáldozni kívánó parancsnok (aki a végén természetesen
sírva fakad, hogy nem halt meg a csatatéren a bajtársaival), sőt a Mel
Gibsonra oly tipikusan jellemző keresztény-katolikus világkép. Kedvencem
két jelenet: az egyik, amikor furcsán értetlenkedve néz a kislányára,
mikor az kijelenti, hogy "én metodista vagyok, mint a mami", a másik
pedig, amikor a bevonulás előtt imádkozik, kéri istent, hogy az ellenség
imáit azért ne hallgassa meg annyira...
Az operatőri munka is igazán jellemző; az elején próbálnak lesokkolni
minket a toroklövéskor lassítottan kifröccsenő vérrel, aztán van sok
szintén slow motion csatajelenet fájdalmas tekintetekkel és
családias-testvériesen együtt érző hazaszeretettel. Amikor Mel
kijelenti, hogy a 'halál völgyéből' nem menekülhetnek el, vállalniuk
kell a végső ütközetet, már tudtam, hogy az egész úgy lesz dramatizálva,
mint a Hazafiban vagy a Braveheartban a döntő scéna... és persze mindig
van egy életben maradt szereplő, aki a hősöknek emléket állítva
keretszerűen narrálja az eseményeket.
Ami még különösen gáz az ilyen filmekben szerintem, hogy hogyan
próbálnak emberarcot adni az ellenségnek (itt: a vietkongoknak)
különböző ismerős és családias-romantikus jelenetek beiktatásával (itt: a
szerelmes vietnámi katona naplóírása ill. halála, miután megpróbálja
leszúrni az abszolút amerikai főszereplőt). Teszik ezt persze úgy, hogy
közben azért az opponencia idegenül beszél (nem is feliratozzák, nehogy
véletlenül megértsük) -- na de ami feltette a pontot az i-re, az az a
jelenet volt, amikor a túlerő (végül vesztes) vietkong vezére a
csatatéren a helyén hagyja az amcsik által kitűzött győzelmi zászlót
elismerő pillantások közepette.
Hogy a nemek eloszlása egyenlő legyen, a film másik cselekményszála az otthon várakozó feleségek subplotja,
élükön persze Mel feleségével (Madeleine Stowe), aki, átvéve az
ártatlan taxistól a kellemetlen feladatot, felvállalja, hogy begyűjti az
összes -- férjek halálhírét hozó -- sárga táviratot, hogy aztán
kíméletesen ossza ki azokat. Megható...
Na mindegy, utoljára ma még megnézem Az őrület határánt, hátha, aztán átnyergelek mondjuk a politikai krimikre....
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése