Amíg a kezembe nem került a könyv, fogalmam sem volt, ki az az Agota
Kristóf, bár rémlett, hogy hallottam fél füllel a halálhírét. Nem akarom
azt mondani, hogy lám, egy újabb író, aki a halála után lesz majd
nagyon népszerű, mert igazából fogalmam sincs a hazai recepcióról, a
könyvet pedig teljesen out-of-context olvastam el, semmit sem tudva sem
az íróról, sem magáról a könyvről.
Aztán úgy alakult, hogy az utóbbi időszak(ok) legnagyobb, legjobb olvasmányélménye lett számomra.
A Trilógia
azt hiszem, jogosan tartható családregénynek: a történet egy testvérpár
(Claus és Lucas) történetét követi nyomon három könyvben a második
világháborútól az 56-os forradalom utáni időszakig. Az egyik
legfontosabb elem (vigyázat, spolier!), hogy a két fiú identitása
időnként egymásba játszik, egymáson csúszkál, a sorsuk párhuzamosan
halad, ismétlődik, variálódik úgy, hogy végig lebegtetve marad az, hogy
ők egyek-e vagy két külön személyiség -- illetve bizonyos életmotívumaik
más szereplők sorsában is felfedezhetőek. Az egész lényege tehát az
énkonstruálás vagy a szétesett identitás darabkáinak keresgélése, ami
csodálatosan rímel a történet által átfogott politikai-ideológiai
korszakok hangulatára és eseményeire. Lucas/Claus a korszakok tipikus
figuráinak tekinthető(k) abból a szempontból, hogy foggal-körömmel
mindent túlélnek, a börtöntől a besúgóvá váláson át az emigrációig
minden sztereotipikus történés megesik velük, miközben (a második
résztől kezdve) folyamatosan hol egymást, hol mondjuk a szüleiket
keresik. Mindent leírnak, ami történik velük, de úgy, hogy a rosszból is
jó történet kerekedik. Így válik az írás is az identitásképzés
metaforájává (ami eléggé bejáratott, de itt mégis nagyon jól működő
szimbólum). Aztán ahogy a két fiú kiléte összekeveredik, úgy válik
kuszává az is, hogy mi a naplózott fikció, és mi a történeten belüli
valóság.
A sztorin és a two-in-one karakterábrázoláson túl (ami hol kicsit
Csáth Géza-szerű, hol kicsit Kafka, de lehet, hogy Kosztolányi) az első
könyv stílusa fogott meg a legjobban a maga hiperminimalista,
szupernaturalista stilisztikájával. Rövid fejezetek, tőmondatok, többes
szám első személyű narráció -- vagyis az első részben a két figura
egyáltalán nem válik szét, végig "mi"-ként van jelen. Egészen meglepő,
hogy ez a fajta írói stílus mennyire magával ragadó és otthagyhatatlan.
Hogy a nyersesség mennyire vonzó.
A (két) szereplő fölött aztán eljár a történelem, amiben nem is
igazán vesznek cselekvően részt, de formálódnak általa, és a magánéleti
történéseiket furcsán és nyomasztóan körüllengi. A saját és az egymás
személyiségébe való freudi belegabalyodás pedig aztán végül csak
egyféleképpen oldódhat meg.
(Az pedig, hogy véletlenül a könyvvel párhuzamosan láttam a teljesen rímelő A visszatérés című filmet, különösen felerősítette az amúgy is markáns élményt.)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése