A Nagy Amerikai Narratívával nincs jó kapcsolatom.
Még az egyetemen jártam amerikai dráma szemináriumra egy ottani oktatóhoz,
akivel életem első komoly szakmai vitáját folytattam - még zöldfülűként
és a Nagy Amerikai Narratívába vetett naiv bizalmam teljes
optimizmusával. Hát marhára pofára estem. A vitában (ami nem is volt
vita, inkább egyenlőtlen felek közti erőfitogtatás) természetesen
alulmaradtam, pedig igazam volt.
Emlékszem, Albee összest, O'Neillt, Arthur Millert meg Tenessee Williams-t kellett olvasni. És Bernard Slade-től a Jövőre veled ugyanittet.
Az első vizsgán kirúgattam magam, mivel az angol tanszéki könyvtárból
talicskával hordták el a köteteket, és nem tudtam semmit elolvasni.
Órákra pedig kevéssé jártam, kicsit irritált az előadó tudálékos,
agresszív modora és az az erőszakosság, ahogy mindenben a freudi
pszichoanalízist meg a lacani falloszt akarta belemagyarázni.
A második vizsga szóban volt, gondolom, a szembesülés okán. A
vizsgáztató azt kérte, válasszam ki a számomra legkedvesebb és
legellenszenvesebb darabot, és azokról referáljak. Negatív pólusként az Amerikai Elektrát, kedvencként pedig a Jövőre veled ugyanittet választottam. Pechemre.
Már ott elvetettem a sulykot, amikor az O'Neill-darabot felesleges
Oidipusz-átiratnak tituláltam, ami a freudi pszichologizálás miatt túl
didaktikus, unalmas, és egyáltalán nem árnyalt vagy megejtő
tragédiaként. A Slade-drámát pedig vígjátékként elemeztem hangsúlyozva
persze azt, hogy komédián nem az esztelen röhögést értem, hanem az élet
szélsőségeinek egymás felé közelítését, a marginálián való
egyensúlyozást. Vagyis tudtam rajta nevetni is - mondtam - míg a többi
olvasmányon nem.
Eszmefuttatásom erős tiltakozást eredményezett, hiszen mitől lenne
mulatságos az - kérdezte ő - hogy két ember félrelép a házasságában. Nem
hordoz-e ez magában valamiféle méla tragikusságot és
katasztrófapotenciált?! (Ti. a történet arról szól, hogy Doris és George
- mindketten házasok - véletlenül találkoznak, egymásba szeretnek, a
darab pedig az évről évre ugyanazon a napon ismétlődő találkáik
történéseiből, eseményeiből, elbeszéléseiből tevődik össze.)
Aztán levágott valami heveny dumát arról, hogy hiszen már
Arisztotelész is megmondta, hogy a tragédia a feljebbvaló műfaj, a dráma
műnemén belül a császár, szóval ne jöjjek én itt holmi komikumokkal.
És ekkor én azt mondtam, tudom én, de honnan tudhatnánk, mit gondolt
Arisztotelész a komédiáról, hiszen a Poétikának ez a fele elveszett.
(Igen, akkoriban éppen Richard Hornbyt olvastam és alternatívaként performance-elméletet is hallgattam...)
Summa summárum, miután kiértékeltette velem a feleletemet (négyest
szántam magamnak), kettest adott. Iszonyú dühösen távoztam. (A
történethez hozzátartozik, hogy miután PhD-hallgató lettem és kollégák
lettünk, már visszaköszönt a folyósón. Ahogy az is, hogy a doktori
disszertációja, ahogy jelenlévőktől hallottam, épp hogy átcsusszant a
védésen... mindegy, ott van, oktat, pozíciónál.)
Mindezt azért meséltem el, mert tegnap ismét rám köszönt a Nagy
Amerikai Narratíva. Ugyanazok a közhelyek, ugyanazok a pszichék, ugyanaz
a helyszín - az ötvenes évek Amerikája, érzelmileg-ambíciójában
elnyomott feleség, törtető, félrelépő férj... Az anya- és a feleség-lét
tragédiája, a nagy amerikai álom csődje. Egyszerű szimbólumok és a Revolutionary Road
(a forradalom útja), ahol a házaspár a pénzes kertvárosban házat vesz -
holott az asszony Európába, Párizsba vágyik, akárha a háromnővérek
Csehovnál Moszkvába...
Van még krónikása ennek a jelenséghalmaznak, Sam Mendesnek hívják.
Csak az a baj, hogy az eszközök, a kifejezésmódok unalmas
ismételgetése nem engedi meg, hogy más látószögből is szemügyre vegyük a
történteket, az életeket. Ma már nincsenek nagy tragédiák, kérem. Aki
erősen ilyet akar írni és létrehozni, az csak unalmat csikar. Halálos,
dögunalmat és csettintésre érkező közeliket, képeket és motívumokat -
mint amikor az aboruszban elvérző feleség alakjáról (aki az ablakon
bámul kifelé) eltávolodik a kamera, és miután az kisétál a szobából, még
nézhetjük a vérfoltot hosszú percekig. (Azt hittem, itt vége lesz, de
nem, még hátravolt Leonardo di Caprio szenvedő és meggyötört
férjtekintete.)
Pedig hát Mendes már egyszer megrendezte ugyanezt a történetet a megfelelő szatírával megfűszerezve, Amerikai szépség volt a címe. Zseniális film. Keserű és önkritikus.
Szóval a Nagy Amerikai Narratíva ismét bepróbálkozott nálam. És most sem lettünk barátok. És ahogy olvasok egy másik tanítványt a témában, azt hiszem, ma is kettesre vizsgáznék.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése