Életemben többször keveredtem olyan beszélgetésbe, ami néhány, a másik
fél által feltett keresztkérdéssel arra irányult, hogy tulajdonképpen mi
értelme van annak, amit csinálok. Hogy kit érdekel az. Hogy kinek
milyen haszna van belőle.
Általában ironikus félmosollyal azt felelem, hogy hát, ez már nekem is
többször szöget ütött a fejembe -- tudván persze, hogy az illető a
kérdésnek egy egészen másik aspektusára gondol. És ilyenkor
bekanyarodunk egy végeérhetetlen vita utcájába, ami nagyrészt (hol több,
hol kevesebb megérteni akarással) azt próbálja cáfolni, hogy a humán
tudományok hasznosak és értelmesek lennének, hiszen zömében nem fedeznek
fel semmilyen új tényt, nem állítanak elő új anyagokat vagy
vegyületeket, nem fedeznek fel új földrészeket. (Erre a válaszom persze
az, hogy dehogynem, de erről majd később.)
Mi értelme a humán tudományoknak tehát. Mi értelme van a filozófiának.
Egyáltalán, mi értelme van annak, hogy bármit újra meg újragondoljunk,
hiszen legalább egyszer (többször) már az általunk befogadható
jelenségek zömét valahol, valaki már végiggondolta. Számtalan oldalról
elemezték, értelmezték, boncolgatták a mi kultúránkat szanaszét.
A helyzetemet általában súlyosbítja, amikor megtudják, hogy ráadásul egy
egészen régmúlt kor avittnak vélt kultúrtörténeti jelenségei iránt
érdeklődöm. Ez legtöbbször tetézi az értetlenséget és a csodálkozást.
Mert kinek kell ma a színház. Kinek kell ma a 17. század. Egyáltalán,
mit lehet róla felfedezni, amit eddig még nem fedeztek fel. Kit érdekel
ma Magyarországon néhány ismeretlen, névtelen művész.
Nos, hölgyeim és uraim, a kérdésfeltevés eleve rossz. Mert persze
létezhet olyan megközelítés, ami mindent a praktikum felől szemlél, és
feleslegesnek ítéli a "csupán" gondolati téren (és nem fizikailag,
természettudományosan) véghezvihető kutogatást. Létezhetnek olyan
elképzelések, amik szerint fölöslegesek az újabb és újabb
világmagyarázatok, az olyanok, amik nemcsak a körülöttünk lévő tárgyi
világot írják le és gondolják újra. Ha ezt mondjuk, akkor azt is
mondjuk, hogy a zenetudománynak csak annyiban van értelme, amennyiben
újabb és újabb kottákat, zeneműveket fedez fel. Az irodalomtudomány csak
annyiban jelentős, amennyiben kéziratokat fedez fel vagy szerzők életét
dokumentálja.
Ez azonban egy olyasfajta látásmód, ami végtelenül leegyszerűsítheti a
világról és az életünkről való elképzeléseket, és korlátozza annak az
újrafelfedezésnek az izgalmát, amivel folyton folyvást megújíthatjuk a
tudásunkat mindenről - így önmagunkról is. A tudományos megismerés a
tudós önfelfedezése, önmegismerése, önmeghatározása is; ha nem nagyobb
részben az. Ha vizsgálok valamit, ami érdekel, azzal a saját magam
iránti érdeklődést is kifejezem és bizonyítom.
Nem mondom persze, hogy az ilyesfajta 'intellektualizálás' nem fordulhat
át egy helyben tapicskolásba és bizonyos
elméletek/gondolatok/megközelítések agyatlan mantrázásába... Olyat is
láttam már, amikor a valamilyen tárgyról gondolkodás teljesen
alárendelődött a személyes önanalízisnek.
És akkor itt el is jutottunk a magamfajták tevékenységével kapcsolatos
második számú enigmához, jelesül ahhoz, hogy a racionalizmussal, a
logikus gondolkodással, a rendszerezésre való képességgel hogyan férnek
össze a humán tudományok/művészetek. Végtelenül egyszerű. Mindenfajta
tudás rendszerezéséhez kell a képesség, hogy átlássuk a dolgokat, hogy a
külső szemlélő pozíciójából (is) szemlélve rendezni tudjuk az
információt. Ez különösen fontos akkor, ha a tudást tovább is akarjuk
adni. Mindehhez kell kreativitás, találékonyság meg irónia is. (Ahogy
egyébként mindenhez.)
Sosem tudtam elképzelni másféle értelmes létezést a világban, mint a
mindenre való nyitottságot. Miért ne lehetnék blogger, magyartanár meg
sok minden más is egyszerre. Miért ne lehetnék kritikus, értelmező és
bíráló olyan jelenségekkel, alkotásokkal kapcsolatban, amik egyébként
adott esetben érzelmileg is megérintenek. Nem látom az ellentmondást. De
még az ebben való különlegességet sem.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése